نمودار ۴-۵: مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون راهبردهای شناختی
نمودار ۴-۵ نیز نشان دهنده ی وضعیت میانگین عملکرد راهبردهای شناختی دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون و مجموع عملکرد کل افراد مورد مطالعه است. با مشاهده ی عملکرد دو گروه در پیش آزمون و مقایسه ی آن با میانگین کلی مشاهده ی می شود که سه میانگین تقریباً در یک خط است. اگر چه در پس آزمون عملکرد دو گروه رشد داشته است. اما وضعیت گروه آزمایش هم از گروه کنترل و هم مجموع میانگین میانگین ها بالاتر است و گروه کنترل از وضعیت ضعیف تری نسبت به گروه آزمایش و همچنین میانگین کلی، برخوردار است.
قابلیت نگرشی:
جدول ۴-۷: شاخص های توصیفی میزان قابلیت نگرشی در دو گروه
گروه/// شاخص های آماری
آزمون
میانگین
اختلاف میانگین ها
انحراف معیار
حداقل نمره
حداکثر نمره
آزمایش
پیش آزمون
۲۴٫۷۶
۶٫۸۶
۲٫۹۶
۲۰
۳۱
پس آزمون
۳۱٫۶۲
۲٫۹۱
۲۵
۳۸
کنترل
پیش آزمون
۲۴٫۴۳
۳٫۴۳
۲٫۲۷
۲۱
۳۰
پس آزمون
۲۷٫۸۶
۱٫۹۸
۲۴
۳۳
کل
پیش آزمون
۲۴٫۵۹
۵٫۱۵
۲٫۶۱
۲۰
۳۱
پس آزمون
۲۹٫۷۴
۳٫۱۱
۲۴
۳۸
میانگین ها از ۵۰ میباشد.
شاخص های توصیفی ارائه شده در مورد میزان قابلیت نگرشی افراد مورد مطالعه در دو گروه آزمایش و کنترل در (جدول ۴-۷) نشان دهنده ی آن است که اگر چه نمرات افراد آزمودنی در دو گروه در پیش آزمون به هم نزدیک است و در پس آزمون نیز در هر دو گروه نسبت به پیش آزمون رشد داشته است، اما مقایسه ی این رشد بر اساس ستون «اختلاف میانگین ها» بیانگر آن است که رشد نمرات گروه آزمایش (۶٫۸۶) در پس آزمون نسبت به پیش آزمون، در قیاس با گروه کنترل (۳٫۴۳)، به اندازه ی (۳٫۴۳) واحد بیشتر بوده است. و در مقایسه ی عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در قیاس با مجموع کل اختلاف میانگین های حاصل نیز (۵٫۱۵)، عملکرد گروه آزمایش بالاتر از این مجموع و عملکرد گروه کنترل پایین تر از آن بوده است.
نمودار ۴-۶: مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون قابلیت نگرشی
نمودار ۴-۶ نیز نشان دهنده ی وضعیت میانگین عملکرد قابلیت نگرشی دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون و مجموع عملکرد کل افراد مورد مطالعه است. با مشاهده ی عملکرد دو گروه در پیش آزمون و مقایسه ی آن با میانگین کلی مشاهده ی می شود که سه میانگین تقریباً در یک خط است. اگر چه در پس آزمون عملکرد دو گروه رشد داشته است. اما وضعیت گروه آزمایش هم از گروه کنترل و هم مجموع میانگین میانگین ها بالاتر است و گروه کنترل از وضعیت ضعیف تری نسبت به گروه آزمایش و همچنین میانگین کلی، برخوردار است.
۴-۴٫ آمار استنباطی:
در این بخش به منظور بررسی و تحلیل داده های مربوط به فرضیات پژوهش، از آزمون تحلیل کوواریانس بهره گرفته می شود. بعد از ارائه ی جدول مربوط به تحلیل کوواریانس مربوط به هر فرضیه، میانگین های تعدیل شده ی عملکرد گروه ها نیز به منظور مقایسه ی عملکرد ارائه میگردد.
فرضیه شماره ۱:
آموزش به شیوه ی یادگیری مبتنی بر مغز بر میزان یادگیری دانش آموزان در درس علوم دوره راهنمایی مؤثر است.
جدول ۴-۸٫ نتایج تحلیل کوواریانس نمرات پسآزمون یادگیری (کل مفاهیم) دو گروه
ضریب تأثیر
Sig
F
میانگین مجذورات
درجه آزادی
مجموع مجذورات
منبع تغییر
۰٫۴۵۴
۰٫۰۰۰
۳۲٫۴۸
۱۴۰۶٫۶۴
۱
۱۴۰۶٫۶۴
پیش آزمون
۰٫۲۷۷
۰٫۰۰۰
۱۴٫۹۲
۶۴۵٫۸۲
۱
۶۴۵٫۸۲
گروه
۴۳٫۳
۳۹
۱۶۸۸٫۵۹
خطا
به منظور بررسی فرض وجود تفاوت بین عملکرد گروههای آزمودنی در یادگیری (کل مفاهیم) با تعدیل اثر پیش آزمون، تفاوت معنادار وجود دارد یا خیر، از تجزیه و تحلیل کوواریانس استفاده گردید. به منظور بررسی پیش فرض های تحلیل کوواریانس نتایج نشان میدهد که داده ها از فرضیه همگنی شیبهای رگرسیونی تبعیت می کند (۲۰۰/۰=Sig ؛ ۷/۱=F). همچنین نتایج آزمون لون برای بررسی همگنی واریانسها نشان میدهد که داده های مفروضه تساوی خطای واریانس را زیر سؤال نبرده و به عبارت دیگر واریانس های دو گروه همگن میباشد (۳۳۷/۰=Sig ؛ ۹۴۵/۰=F). پس از تعدیل نمرات پیشآزمون و با بهره گرفتن از تجزیه و تحلیل کوواریانس اثر معنادار کاربرد نوع روش آموزش در یادگیری (۰۰۰/۰=Sig ؛ ۹۲/۱۴=F) با ضریب تأثیر ۰٫۲۷۷ درصد، مورد تأیید قرار گرفت. به عبارتی می توان گفت استفاده از روش یادگیری مبتنی بر مغز ۲۸ درصد واریانس داده های پس آزمون را در گروه آزمایش در قیاس به گروه کنترل تبیین می کند.
جدول شماره ۴-۹: ترتیب تأثیر روشها بر نمرات پس آزمون یادگیری (مفاهیم کل)
گروه ها
میانگین تعدیل شده
خطای استاندارد
فاصله اطمینان ۹۵ درصدی
حد پایین
حد بالا
آزمایش
۸۰٫۵۵
۱٫۴۶
۷۷٫۶
۸۳٫۵۱
کنترل
۷۲٫۴۲
۱٫۴۶
۶۹٫۴۶
۷۵٫۳۸
در جدول (۴-۹) میانگین نمرات پس آزمون دو گروه در آزمون یادگیری مفاهیم کل (پس آزمون اول) را که بر اساس اختلافهای اولیه تعدیل شده، مطابق انتظار در دو گروه مرتب شده اند. مشاهده می شود که میانگین عملکرد گروه آزمایش در آزمون در رتبه اول، و گروه کنترل در مرحله ی بعدی قرار میگیرد. در نتیجه گفته می شود که روش آموزش یادگیری مبتنی بر مغز تأثیر مثبت بیشتری روی نمرات پس آزمون یادگیری (کل مفاهیم) دانش آموزان گروه آزمایش در قیاس با روش معمول داشته است.
فرضیه شماره ۲:
آموزش به شیوه ی یادگیری مبتنی بر مغز بر میزان یادداری دانش آموزان در درس علوم دوره راهنمایی مؤثر است.
جدول ۴-۱۰٫ نتایج تحلیل کوواریانس نمرات پسآزمون یادداری (کل مفاهیم) دو گروه
ضریب تأثیر
Sig
F
میانگین مجذورات
درجه آزادی
مجموع مجذورات
منبع تغییر
۰٫۳۸۸
۰٫۰۰۰
۲۴٫۷۲
۱۰۹۳٫۴۸
۱
۱۰۹۳٫۴۸
پیش آزمون
۰٫۱۴۰
۰٫۰۱۶
۶٫۳۳
۲۷۹٫۸۸
۱
۲۷۹٫۸۸
گروه
۴۴٫۲۴
۳۹
۱۷۲۵٫۴۲
خطا