در این تحقیق نظر پاسخگویان در خصوص میزان بازدارندگی موانع فنی پیش روی فرایند استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت در ادارات دولتی استان ایلام، با بهره گرفتن از چهار سوال مبتنی بر طیف پنج ارزشی لیکرت از خیلی کم ۱= تا خیلی زیاد ۵= سنجیده شده و میانگین نمره فرد از سوالات فوق به عنوان میزان اهمیت موانع فنی در استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت در نظر گرفته و تحلیل گردیده اند.
۸-۶-۱- موانع آموزشی
پایین بودن سطح دانش کارکنان در زمینه سیستم اطلاعات مدیریت ناشی از عدم برگزاری دوره های آموزشی و یا کیفیت پایین دوره های آموزشی برگزار شده را موانع مرتبط با موضوع آموزش میباشند.
در این تحقیق نظر پاسخگویان در خصوص میزان بازدارندگی موانع آموزشی پیش روی فرایند استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت در ادارات دولتی استان ایلام، با بهره گرفتن از سه سوال مبتنی بر طیف پنج ارزشی لیکرت از خیلی کم ۱= تا خیلی زیاد ۵= سنجیده شده ومیانگین نمره فرد از سوالات فوق به عنوان میزان اهمیت موانع آموزشی در استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت در نظر گرفته و تحلیل گردیده اند.
۹-۶-۱- موانع اقتصادی
موانع اقتصادی عبارت است از مشکلات و نارسایی های مرتبط با مسائل مالی واقتصادی از جمله کمبود اعتبار ویا گرانی تجهیزات سخت افزاری و یا نرم افزارها، در این تحقیق نظر پاسخگویان در خصوص میزان باز دارندگی موانع مدیریتی پیش روی فرایند استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت در ادارات دولتی استان ایلام، با بهره گرفتن از پنج سوال مبتنی بر طیف پنج ارزشی لیکرت از خیلی کم ۱= تا خیلی زیاد ۵= سنجیده شده و میانگین نمره فرد از سوالات فوق به عنوان میزان اهمیت موانع مدیریتی در استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت در نظر گرفته و تحلیل گردیده اند.
۱۰-۶-۱- موانع ساختاری
عدم انطباق ساختار سازمان با شرایط و نیازمندی های استقرار سیستم اطلاعات مدیریت از نظر کمیت و کیفیت نفرات و یا عدم وجود انعطاف در ساختار سازمان به منظور پاسخگویی به تغییرات مورد نیاز در سازمان موانع مرتبط با ساختار سازمان را تشکیل میدهند.
در این تحقیق نظر پاسخگویان در خصوص میزان بازدارندگی موانع سازختاری پیش روی فرایند استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت در ادارات دولتی استان ایلام، با بهره گرفتن از پنج سوال مبتنی بر طیف پنج ارزشی لیکرت از خیلی کم ۱= تا خیلی زیاد ۵= سنجیده شده و میانگین نمره فرد از سوالات فوق به عنوان میزان اهمیت موانع ساختاری در استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت در نظر گرفته و تحلیل گردیده اند.
۱۱-۶-۱- موانع فردی
موانع مرتبط با ویژگی های فردی کارکنان شامل میزان آشنایی با سیستم اطلاعات مدیریت، میزان توانایی در کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت را موانع فردی در نظر می گیریم. در این تحقیق نظر پاسخگویان در خصوص میزان بازدارندگی موانع فردی پیش روی فرایند استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت در ادارات دولتی استان ایلام، با بهره گرفتن از هفت سوال مبتنی بر طیف پنج ارزشی لیکرت از خیلی کم ۱= تا خیلی زیاد ۵= سنجیده شده و میانگین نمره فرد از سوالات فوق به عنوان میزان اهمیت موانع فردی در استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت در نظر گرفته و تحلیل گردیده اند.
۱۲-۶-۱- موانع فرهنگی
عدم انجام اقدامات و تمهیدات لازم در جهت انطباق فرهنگ سازمان باپیاده سازی و استقرار سیستم اطلاعات مدیریت و فرهنگ سازی مناسب در جهت نهادینه شدن کاربرد آن در انجام وظایف شغلی به جای استفاده از روش های سنتی توسط کارکنان و مدیران موانع فرهنگی استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت میباشند.
در این تحقیق نظر پاسخگویان در خصوص میزان بازدارندگی موانع فرهنگی پیش روی فرایند استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت در ادارات دولتی استان ایلام، با بهره گرفتن از چهار سوال مبتنی بر طیف پنج ارزشی لیکرت از خیلی کم ۱= تا خیلی زیاد ۵= سنجیده شده و میانگین نمره فرد از سوالات فوق به عنوان میزان اهمیت موانع فرهنگی در استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت در نظر گرفته و تحلیل گردیده اند.
۱۳-۸-۱- موانع مدیریت تغییر
موفقیت دراجرای هر گونه تغییر در سازمانها مستلزم مدیریت مناسب کلیه مراحل انجام تغییر و آماده نمودن بسترهای لازم و آمادگی ذهنی کارکنان و مدیران میباشد، در فرایند استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت عدم توجه به مؤلفه های مدیریت تغییر به عنوان موانع مدیریت تغییر تلقی میگردد.
در این تحقیق نظر پاسخگویان در خصوص میزان بازدارنگی موانع مدیریت تغییر، پیش روی فرایند استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت در ادارات دولتی استان ایلام، با بهره گرفتن از چهار سوال مبتنی بر طیف پنج ارزشی لیکرت از خیلی کم ۱= تا خیلی زیاد ۵= سنجیده شده و میانگین نمره فرد از سوالات فوق به عنوان میزان اهمیت موانع مدیریت تغییر در استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت در نظر گرفته وتحلیل گردیده اند.
فصل دوم
مبانی نظری پژوهش
۱-۲-مقدمه
در عصر انفجار اطلاعات، فناوری اطلاعات با سرعتی فزاینده در حال پیشرفت است. نظام های مختلف رایانه ای در نهادهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و اداری جهان، به طور مداوم پیشرفت کرده، موجب تحول اساسی در فرایند تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های درون سازمان شده است.
همچنین بازه تولید، کارایی و بهره وری سازمان ها را افزایش داده، موجب مرغوبیت و بهبود کیفیت محصولات و خدمات تولیدی، افزایش قدرت رقابت، نوآوری وابداع فرآورده های نوین، ایجاد تحولاتفنی در صنایع و در نهایت، توسعه اقتصادی کشورها شده است. (ابراهیمی نژاد و حسین زا
ده، ۱۳۸۸).
در حدود سه دهه پیش یعنی درست زمانی که سازمان ها و مدیران، عصر صنعتی را تجربه میکردند استفاده کمی وکیفی از اطلاعات امری مهجور ودور از توجه بود. غالب برنامه ها و فعالیت های سازمان ها بر مبنای نیروی انسانی و ماشین طراحی وانجام می شد واین دو، مقیاسهای سنجش توانمندی های یک سازمان محسوب می شدند. اما در چند سال اخیر سازمانها با گذر از عصر ارتباطات در ورود به عصر اطلاعات شاهد تحولات چشمگیری در عرصه مدیریت بودند (بدرقه، ۱۳۸۹ ص ۱۷).
بهره گیری از نظام های اطلاعاتی مدیریت جهت سرعت بخشیدن به عملیات اداری و عرضه سریع و مقرون به صرفه خدمات و محصولات تولیدی سازمان ها، باعث گردیده است. اینگونه نظام ها در کشورهای توسعه یافته به طور وسیع به کار گرفته شوند. امروزه بسیاری از این کشورها نیز به محاسن به کارگیری نظام های نوین رایانه ای واقف گردیده و به تبدیل روش های سنتی خود به سیستم های مکانیزه و نوین راغب گردیده اند؛ به گونه ای که بیش از نیمی از نیروی کار در کشورهای توسعه یافته را کارکنان اطلاعاتی تشکیل میدهند (مک لوید، به نقل از ابراهیمی نژاد و حسین زاده، ۱۳۸۸).
یکی از نام های دوره کنونی زندگی بشر، عصر اطلاعات و یا عصر اطلاعات وارتباطات است. علت این نامگذاری در واقع به خاطر توجه بسیار زیاد وفعالیت های گسترده ای است که در این دوران در زمینه جمع آوری، پردازش و انتقال اطلاعات انجام گرفته و میگیرد.