۱-۳- مقدمه :
علم آمار، دانش به کارگیری داده های تجربی برای تولید بهترین اطلاعات است. امروزه وقتی در جامعه سخن از آمار می شود بدون توجه به دانش بودن آمار و فرمول های پیچیده علمی آن حوزه، ذهن ها متوجه ارقام و شاخص های رقمی اطلاعات در محورهای مختلف فعالیت های موجود
می شود. البته این نکته را نباید منفی تلقی کرد، بلکه لازم است در این زمینه به نحوی فرهنگ سازی شود که توجه افکار عمومی علاوه بر جلب شدن به آمار رقم های کمی، به«آمارهای کیفی» شامل رویکردهای اساسی و میزان تحقق سیاست های کلان و برنامه های اعلامی نیز جلب شود. آمار کمی اطلاعات در زمینههای مختلف تنها قدم های اولیه برنامه ریزی و اجرای برنامه ها محسوب می شود. شاخص سازی از اقلام آماری باید یکی از فعالیت های مستمر بخش های آمار و برنامه ریزی دستگاه های اجرایی باشد و برنامه ها و گزارش عملکرد از اجرای آن ها بر اساس -شاخص های احصاء شده مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
با توجه به نقش اساسی آمار و اطلاعات در برنامه ریزی ملاحظه می شود که کشورهای پیشرفته همان کشور هایی هستند که حوزه مشمول آمار و اطلاعات وضعیت موجود خود را در سطح گسترده و کاملی دارند و در مقابل، کشورهای کمتر توسعه یافته حوزه آماری زنده و به روز کمتری دارند، دولت در این کشورها حتی در آمار نیروی انسانی، امکانات، کمیت و کیفیت خدماتی که ارائه می کند نیز دچار مشکل است.
۲-۳- روش تحقیق:
از اصطلاح “روش پژوهش ” معانی خاص و متمایزی در متون علمی استنباط می شود. در اینجا روش تحقیق به عنوان یک فرایند نظام مند برای یافتن پاسخ یک پرسش و یا راه حل یک مسئله در نظر گرفته شده است.(غلامرضا خاکی، ۱۳۷۹،ص ۲۰۱) پژوهش ها از نظر هدف به سه دسته تقسیم میشوند.(محمدی فاتح، ۱۳۸۶)
۱-بنیادی(Basic Research)
۲-کاربردی((Applied Research
۳-توسعه ای(Development Research )
این تحقیق در رشته پژوهش های کاربردی تعریف میگردد و از نظر چگونگی به دست آوردن داده- های علمی در زمره تحقیقات توصیفی- پیمایشی قرار میگیرد و روش آن نیز همبستگی است. تحقیقات توصیفی شامل مجموعه ای از روشهایی هستند که هدف آن ها شرایط یا پدیدههای مورد بررسی است. اجرای این گونه تحقیقات میتواند به منظور شناخت بیشتر شرایط یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد.(سرمد و همکاران، ۱۳۸۳ )
پژوهش های پیمایشی به منظور بررسی مسایل سازمانهای آموزشی، صنعتی، دولتی و سیاسی استفاده میشوند. در اینگونه پژوهشها محقق درباره وضعیت موجود تحقیق میکند تا برای اصلاح یا بهسازی موضوع تحقیق طرح هایی بر اساس آن شکل بگیرد. (حسن زاده، ۱۳۸۵)
پژوهش ها بر اساس روش تحقیق به گونه تحقیقات کتابخانه ای و میدانی تقسیم میشوند.(اورمزدی ،۱۳۸۷)که این پژوهش شامل هر دو نوع میباشد.به این نحو که در مرحله ابتدایی با بهره گرفتن از مطالعه کتابخانه ای فرمول بندی موقتی طرح تحقیق به صورت یک پرسش آغازین شکل گرفت.سپس مطالعات اکتشافی جهت کسب اطلاعات در خصوص موضوع مطالعه و بهترین شیوه بررسی موضوع انجام شده شاخص های کلیدی شناسایی شدند و در نهایت آن شاخص ها مورد بررسی و تحقیق قرار گرفتند. با عنایت به موضوع پژوهش و اهداف مورد نظر روش تحقیق مورد استفاده در این مطالعه، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی– پیمایشی از شاخه تحقیقات میدانی میباشد.
۳-۳- نحوه جمع آوری اطلاعات
هر یک از ابزارهای جمع آوری داده ها، در واقع این امکان را فراهم می آورد که داده های مختلف را از آزمودنی ها (یا پیرامون آن ها) جمع آوری نمود. در میان این ابزارها، پرسشنامه هایی که دارای سئوالات بسته وگاهی چند سوال باز هستند به علت وسعت کاربردی که دارند از اهمیت خاصی برخوردارند . (خاکی، ۱۳۷۸،ص۲۴۷)
پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش بی نام و از نوع سئوالات بسته و دو سوال باز بر اساس مقیاس لیکرت میباشد. در مورد هر یک از این گزینه ها پاسخگو آزاد میباشد که با بهره گرفتن از دیدگاه خویش یکی از این ۵ الی ۳ گزینه را که با نگرش وی همخوانی بیشتری دارد را انتخاب و علامت گذاری کند. و در سوال های باز سوالات ۴ و سوال ۵ پاسخگو میتواند نکات مهم و نظر شخصی خود را برای پرسشگر یاداشت نماید. ابزار اندازه گیری در این پژوهش بر اساس طیف نگرش سنجی طرح ریزی شده است که در پایان شخص پاسخگو به سئوالات عمومی نظیر جنسیت سن ، میزان تحصیلات ، رشته تحصیلی ، سابقه فعالیت خود پاسخ میدهد تفکیک سئوا لات در پرسشنامه و تناظر آن ها با فرضیات تحقیق به شرح زیر میباشد : پرسشنامه ای که برای این تحقیق طراحی گردیده متشکل است از تعداد ۳۶ سئوال در ۶ بخش تنظیم شده است .
۴-۳- جامعه آماری
جامعه آماری به کل افراد ویا چیزهایی اشاره دارد که محقق میخواهد به تحقیق در مورد آن ها بپردازد. با توجه به تعریف فوق، جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا اشیایی که دارای ویژگیهای همگون مشترک و قابل اندازه گیری میباشند.(عزت الله نادری و مریم سیف فراقی، ۱۳۷۵ ،ص۴۱) به عبارت دیگر جامعه آماری مجموعه حقیقی یا فرضی است که نتایج تحقیق به آن ها انتقال داده
می شود.(علی دلاور، ۱۳۸۷ ،ص۱۰۱) جامعه آماری عبارت است از گروهی از افراد یا اشیایی که در خاصیت یا خاصیت های مورد تحقیق مشترک باشند و با اهداف موضوع مرتبط باشند.(ناصر خلیلی وابراهیم دانشوری ،۱۳۸۷ ،ص۸۷) جامعه آماری این تحقیق را خبرنگاران و روزنامه نگاران و جمعی از اصحاب رسانه شرکت کننده در بیستمین نمایشگاه بینالمللی مطبوعات تشکیل دادهاند که تعداد آن ها ۵۰۹۳ نفر میباشند که از این تعداد جمعیت جامعه، اندازه جامعه نمونه در جدول مورگان..میباشد که محقق برای اطمینان خاطر اقدام به توزیع ۳۸۶ پرسشنامه بین خبرنگاران نموده که داده های ۳۸۶ پرسشنامه قابل استفاده بوده است.
تعیین اندازه جامعه نمونه : اندازه جامعه نمونه با توجه به جدول کرجس و مورگان بشرح ذیل تعیین گردید:
جدول (۲): اندازه جامعه نمونه طبق جدول کرجیس مورگان
ردیف
خبرنگاران و روزنامه نگاران
کل جامعه
۵۰۹۳ نفر
اندازه جامعه نمونه طبق جدول کرجیس مورگان
۳۸۶
تعداد توزیع شده
۳۸۶
تعدادقابل استفاده
۳۸۶
۵-۳- نحوه اندازه گیری ها و نوع آن ها و دلیل استفاده از این روش