جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش نمایندگان فروش شرکت کارافرینان پیشرو هستند که با هدف فروش محصولات آدیداس در شبکه فروش آغاز به فعالیت نموده اند. آشنایی این افراد با شرکت از طریق بازاریابی ویروسی صورت گرفته و نهایتاً منجر به تصمیم گیری جهت ورود به سیستم فروش شبکه ای و انجام بازاریابی ویروسی برای شرکت شده است.
۳-۵)نمونه آماری تحقیق و روش نمونه گیری:
نمونه،گروهی از آزمودنی ها ی (مشارکت کنندگان )در یک پژوهش است که از جامعه هدف انتخاب شده است و پژوهشگر قصد دارد نتایج آن را به جامعه هدف تعمیم دهد.
(دانایی فرد و همکاران،۱۳۹۰،ص۷۸).
تعداد افراد مورد مطالعه ۱۴۸ نفر از کسانی بوده اند که از ابتدای ماه شهریور سال ۱۳۹۳ تا آخر ماه آبان همان سال اقدام به ثبت نام در شبکه فروش کردهاند و آشنایی کامل با روند کار داشته اند. همچنین جامعه آماری متشکل از تعدادی معرفی شدگانی که در همان بازه زمانی به شرکت مراجعه کردند و هنوز مراحل ثبت و عقد قرارداد را طی نکرده بودند لذا مطالعه بر روی آن ها انجام نشد. استراتژی نمونه گیری این پژوهش سرشماری میباشد.
از تعداد ۱۰ نفر از کل این جامعه آماری آلفای کرونباخ گرفته شد و بقیه آزمون ها بر روی ۱۳۸ نفر دیگر انجام شد.
هنگامی که محقق حدود میدان تحقیقش را تعیین کرد، سه امکان پیش رو دارد: یا اطلاعاتش را از کل جمعیت زیر پوشش این تحقیق جمع آوری کند؛ یا به نمونه معرفی از این جمعیت اکتفا نماید و یا این که تنها برخی از مؤلفه های مشخص کننده آن را که دقیقا معرف کل نیستند، بررسی کند. مطالعه کل جمعیت در دو حالت متقابل نسبت به هم، تحمیل می شود: یا وقتی که محقق در تحلیل پدیدههای اجتماعی کلان، با مطالعه کل جمعیت نیازی به اطلاعات دقیق درباره رفتار واحدهای تشکیل دهنده جامعه کل را ندارد بلکه منحصراً اطلاعات کلی موجود در آمارها برایش کافی است، یا وقتی که جمعیت مورد نظر محدود باشد که در این حالت لازم است تمامی آحاد آن مطالعه شود(کیوی و کامپنهود، ترجمه نیک گهر، ۱۳۸۸ ).
از آنجایی که تعداد افراد کل جامعه در یک بازه ی زمانی مشخص محدود به ۱۴۸ نفر بود، کل جامعه مورد مطالعه قرار گرفت.
۳-۶)ابزار گردآوری داده ها :
این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی است و اطلاعات مورد نیاز در این تحقیق به صورت میدانی، از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است . در تحقیق حاضر برای جمع آوری داده ها از پرسشنامهای که بر گرفته از تحقیقات پیشین در زمینه ی بازاریابی ویروسی و فاکتورهای اثرگذار بر انجام رفتار ویروسی طراحی شده بود استفاده شد و بعد از ترجمه پرسشنامه برای تعیین روایی پرسشنامه به استاد راهنما ، استاد مشاور و ۷ نفر از خبرگان در زمینه ی بازاریابی ارائه گردید و مورد تأیید آن ها قرار گرفت و سپس با بهره گرفتن از نرم افزارspss آلفای کرونباخ آن جهت پایایی مورد بررسی قرار گرفت که تأیید شد. این پرسشنامه شامل ۲ قسمت به شرح ذیل است در قسمت اول پرسشنامه توضیحات مختصری در مورد تحقیق و محقق بیان شده و سؤالات مربوط به شخص پاسخگو
-
- Wilson 2002 ↑
-
- Mindcomet ,2006 ↑
-
- Kaikati,2004 ↑
-
- ,۲۰۰۵ Dobele, Toleman & Beverland ↑
-
- Welker 2002 ↑
-
- ,۲۰۰۱ Silverman ↑
-
- Levinson,2007 ↑
-
- (Network Marketing or Multi Level Marketing ↑
-
- Electronic Word-Of-Mouth (E-WOM) ↑
-
- ,۲۰۰۸ Scott ↑
-
- Evans, Jamal & Foxall ↑
-
- ,۲۰۰۴ Solomon ↑
-
- ,۲۰۰۳ Solomon ↑
-
- Helm,2000 ↑
-
- Kirby & Marsden ,2005 ↑
-
- ,۲۰۰۶ Tang ↑
-
- Wilson,2001 ↑
-
- Wilson ↑
-
- Lai,1994 ↑
-
- AGZEN AND DRIVER, 1992 ,PIERRE ET AL, 2005: SCHLOSSER ET AL. , 2006) ↑
-
- ۱Viral Marketing ↑
-
- ۱,۱۹۹۷ Viral Marketing By: Steve Jurvetson and Tim Draper, May ↑
-
- ۳Multi Level Marketing ↑
-
- Network Marketing ↑
-
- Multi Level Marketing ↑
-
- subjective norm ↑
-
- wolk,2001 ↑
-
- Yong and Zhou, 2011 ↑
-
- Fish and Baien ↑
-
- Behavioral Control ↑
-
- (Yong & Zhou, 2011). ↑
-
- (Perceived Cost or risk) ↑
-
- Ratchford,۱۹۸۲ ↑
-
- Hansen &Helgeson, 1996 ↑
-
- Yue Pan , Simon Sheng , Frank T. Xie 2012) ↑
-
- Yuan, 2010 ↑
-
- Ingenhoff&sommer, 2010 ↑
-
- Wang &vassilevon, 2007 ↑
-
- Perceived usefulness ↑
-
- Barat &Zolfaguerfn, 2009 ↑
-
- Cao & et al,2005 ↑
-
- Ease of use ↑
-
- cirib.irفناوری اطلاعات و مدیریت متغیر ↑
-
- Cao & et al,2005 ↑
-
- Hongwei (Chris) Yang ↑
-
- Liuning Zhou ↑
-
- Seyed Fathollah Amiri Aghdaie1, Ali Sanayei2 & Mehdi Etebari ↑
-
- Yung and zhou,2011 ↑
-
- Seyed Fathollah Amiri Aghdaie1, Ali Sanayei2 & Mehdi Etebari ↑
-
- subjective norm ↑
-
- wolk,2001 ↑
-
- Yong and Zhou, 2011 ↑
-
- Fish and Baien ↑
-
- Behavioral Control ↑
-
- (Yong & Zhou, 2011). ↑
-
- (Perceived Cost or risk) ↑
-
- Ratchford,1982 ↑
-
- , ۱۹۹۶ Hansen & Helgeson ↑
-
- Langman exams dictionaryTrust ↑
-
- Yue Pan , Simon Sheng , Frank T. Xie 2012 ↑
-
- Yuan, 2010 ↑
-
- Ingenhoff&sommer, 2010 ↑
-
- Wong &vassilevon, 2007 ↑
-
- Perceived usefulness ↑
-
- Barat &Zolfaguerfn, 2009 ↑
-
- Ease of use ↑
-
- cirib.irفناوری اطلاعات و مدیریت متغیر ↑
-
- Cao & et al,2005 ↑
-
- Viral Marketing ↑
-
- Multi Level Marketing ↑
-
- Viral Marketing ↑
-
- Kaplan and Haenlein 2011, ↑
-
- Stive Johenstone ↑
-
- Wilson 2000 ↑
-
- Mindcomet, 2006 ↑
-
- Kaikati,2004 ↑
-
- Dobele, Toleman & Beverland ↑
-
- welker 2002 ↑