ارزش ویژه برند سازمان را قادر میسازد که علاوه بر حفظ سهم بازار خود، مبلغ بیشتری را نیز در ازای برند خود مطالبه نمایند( لی[۵] و بک، ۲۰۰۹)
دیوید آکه در سال ۱۹۹۱ بیان کرد که ارزش ویژه برند، باعث افزایش کارایی برنامه های بازاریابی و وفاداری مشتریان برند می شود، مخارج و هزینه های فعالیت های ترفیعی را کاهش میدهد و از طریق گسترش برند، سکویی برای رشد و توسعه آن ایجاد می کند.
یک برند قوی میتواند با ارزش ترین دارای یک مؤسسه تجاری محسوب شود. زیرا باعث می شود سازمان بتواند حاشیه سود بیشتری، کانال های همکاری بهتر و همچنین مزایای دیگر را به دست آورد( اولسون،[۶] ۲۰۰۸)
از آنجا که ابزارهای ارتباطی از تنوع بسیار زیاد برخودار شدهاند، بسیاری که ابزارهای ارتباطی از تنوع بسیار زیاد برخودار شدهاند، بسیاری از بانکها برای منفعل نبودن در عرصه رقابت، بدون در نظر گرفتن شیوه مناسب برای بانک خود، صرف بیهوده منابع بپردازند، اثربخشی و کارایی لازم را نمیسنجد و به این مسئله نمیاندیشند که آایا با استفاده از ابزارهای مختلف ارتباطی پیامهای سازگاری، مشتریان فرستاده میشود یا خیر، سوالاتی از این دست باعث میشود لذا در این تحقیق سعی داریم بررسی کنیم که آیا ارتباطات یکپارچه بازاریابی متاثر از تکنولوژیهای پیشرفته و جدید به عنوانی یکی از راهکارهای بازاریابی شناخته میشود؟
۱-۳ ضرورت و اهمیت انجام تحقیق
امروز بانکها نهادهای اقتصادی مهم و تعیین کنندهای هستند، در بین بانکهای خصوصی و دولتی نوعی رقابت وجود دارد که این رقابت ناشی از تنوع میباشند. لذا داشتن برنامهای مشخص برای بانکها میتواند موجب افزایش درک مشتری از برند گردد.
تشدید رقابت تغییر سلیقه ها و نیازهای مشتریان، بانک های ایرانی را با چالش متعددی مواجه کردهاست در این شرایط، اگر بانک ها ابزار و امکانات را به درستی استفاده کنند میتوانند بر این چالش ها فایق آمده و در این میان ارتباطات یکپارچه بازاریابی یکی از جدیدترین دیدگاه میباشد.
زندگی در عصر حاضر، در عین اینکه نیازها پرسش ها و مشکلات تازه ای را پدید آورده است راه حل ها و شیوه های پاسخگویی و روش های برآوردن نیازهای بشری را نیز پیش روی نهاده است. امروزه اگرچه ارتباط مستقیم و به کارگیری روش های نقش اطلاع رسانی یک ضرورت حیاتی است، اما به تنهایی پاسخگویی عطش روزافزون جوامع پیچیده کنونی نیست ( طاهری، ۱۳۹۱).
تکنولوژی در عصر حاضر، بر تمامی ابعاد زندگی بشر سایه افکنده است که نتیجه آن دگرگونی در تمام شیوه های تولید و توزیع، آموزش، مبادلات و روابط انسانی است.
گسترش تکنولوژی، جامعه جدید را چنان دستخوش تغییرات کرده که برخی صاحبنظران سبز فایل را عصر ارتباطات خوانده اند.
امروزه دوران گذر از عصر صنعتی به فراصنعتی ( اطلاعات) است. گذاری که به سرعت در حال طی شدن و پدیدآوردن عصری پرچالش است به گونه ای که لازمه بقا و تداوم حیات در آن عصر، تجهیز، فناوری های نوین میباشد. فناوری نوین، نه تنها در حوزه فعالیت خود بلکه در کلیه فعالیت ها اعم از اقتصادی، صنعتی تولید، بازرگانی و اجتماعی تاثیرگذار است، در واقع زیربنای تحول سازمانی محسوب می شود( عیسیایی،۱۳۸۵)
اخیراً تکنولوژی عمده ترین مورد هزینه سازمان ها شده است در حالی که سازمان ها آن را به عنوان ابزاری در جهت بهبود عملکرد سازمانی سرمایه گذاری نموده اند، تکنولوژی نوین باعث شده است که ارتباطات الکترونیکی بسیار قدرتمند بین واحدها و دوایر برقرار شود و هر نوع سد یا مانع که از نظر زمان و فاصله وجود داشت، از میان برداشته شود سرعت و سهولت ارتباطات باعث می شود که شبکه کاری به صورت یکی از راههای ارزنده مورد توجه سازمان قرار گیرد و بدان وسیله هزینه را کاهش دهد ولی فعالیت افزایش یابد( دفت، ۱۳۸۳)
در بسیاری از کشورها امروزه نام ها تجاری در زمره ی اصلی ترین سرمایه های سازمانی به شمار میآید به همین جهت مدیریت نام های تجاری یکی از جایگاه های مدیریت در ساختار سازمان های امروزی بوده و تحت حمایت مدیریت ارشد است برندهای قدرتمند، برندهایی هستند که سعی در ارائه هر چه دقیق تر مطلوبیت ها فعلی برآیند مشتری دارند.
یکی از مهمترین مفاهیم برخاسته از ادبیات نام نشان تجاری مفهوم وفاداری به نام و نشان تجاری میباشد چرا که وفاداری، نام و نشان تجاری می تواند باعث افزایش سهم شرکت از بازار شود و سهم بازار رابطه نزدیکی با نرخ بازگشت سرمایه و سودآوری سازمان دارد ( ابراهیمی و همکاران،۱۳۸۴)
متخصصان مالی بر این عقیده اند که برند تجاری میتواند ارزشی بیش از ارزش متداول ایجاد نماید. امروزه برند دیگر تنها یک ابزار کارآمد در دست مدیران نیست. برند یک الزام استراتژیک است که سازمان ها را در جهت خلق ارزش بیشتری برای مشتریان و همچنین ایجاد مزیت های رقابتی پایدار کمک می کند( کلر، ۱۳۹۳)
تحقیق(۱) بررسی تاثیر عناصر ارتباطات یکپارچه بازاریابی بر قوت برند در صنعت بانکداری (مورد مطالعه بانک کلی استان اردبیل)
تحقیق(۲) : بررسی وضعیت ارتباطات یکپارچه بازاریابی و عوامل مؤثر از آن (مورد پژوهشی: بانک ملت)
تحقیق(۳): چگونه میتوان ارتباطات بازاریابی و نفوذ فنآوری پیشرفتهیکپارچه ایجاد ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری.
(جدول۱-۱) بررسی تاثیر عناصر ارتباطات یکپارچه بازاریابی و عوامل مؤثر از آن
ردیف
متغیرها
تحقیق
(۱)
تحقیق
(۲)
تحقیق
(۳)
نتایج
۱
۲
۳
ارتباطات یکپارچه بازاریابی
برند
بازاریابی
*
*
*
یافته های مطالعه حاکی از آن است که تمام یکپارچهی بازاریابی، از جمله تبلیغات روابط عمومی پیشبرد فروش و بازاریابی مستقیم با سطح اطمینان ۹۹درصد تاثیر مثبت و معناداری بر قوت نام تجاری سازمان دارد
۴
۵
ارتباطات یکپارچه بازاریابی
بازاریابی
*
*
نتایج نشان میدهد بانک ملت در اجرای یکپارچگی چندان موفق نبوده است باید بیش از پیش به این رویکرد بها دهد
۶
۷
فنآوری
ارزش ویژه برند
*
*
نقش تعدیل از فن آوریهای پیشرفته در این روابط مورد آزمون است در حالی که این یافته ها نشان میدهد روابط مثبت بین سازه مورد (مطالعه) نقش تعدیل از فناوری اثبات نشده است.
تحقیق های ذکر شده نشان دهنده ی این مسئله میباشند که به تکنولوژی های پیشرفته توجهی نشده است و این تحقیق میتواند نقش تکنولوژی ها را در درک مشتری از برند مورد بررسی قرار دهد، چرا که امروزه پیشرفت چشم گیر تکنولوژی امری اجتناب ناپذیر میباشد.
در این تحقیقی سعی داریم به بررسی ارتباطات یکپارچه بازاریابی و تکنولوژیهای پیشرفته با تأکید بر درک مشتری از برند بپردازیم. ارتباطات یکپارچه بازاریابی را متاثر از تکنولوژیهای پیشرفته و جدید را به عنوان یکی از راهکارهای بازاریابی مورد مطالعه قرار بدهیم.
۱-۴ اهداف مشخص تحقیق
۱-۴-۱ هدف اصلی