به خوبی احساسات تکانشی و هیجانات پریشان کننده را اداره میکنند .
-
- خونسرد و مثبت و راسخ باقی می مانند ، حتی در لحظات سعی و تلاش
- تحت فشار متمرکز می مانند و به روشنی فکر میکنند .
ب ) قابل اعتماد بودن : نشان دادن صداقت و یکپارچگی [۳۸]
-
- افرادی که دارای شایستگی قابل اعتماد بودن هستند :
-
- به گونه ای اخلاقی عمل میکنند و کامل و بی سرزنش هستند .
-
- از طریق قابل اعتماد بودن و بهتر بودن اعتماد سازی میکنند .
- اشتباه خود را میپذیرند و با اعمال غیر اخلاقی دیگران مقابله میکنند .
ج ) وظیفه شناسی : قابل انکار بودن و پذیرش مسئولیت در انجام وظائف
افرادی که دارای شایستگی وظیفه شناسی هستند :
-
- به تعهدات و قولهای خود عمل میکنند .
- در کارشان سازماندهی شده و با دقت هستند .
د ) انطباق پذیری [۳۹] : انعطاف پذیر در تغییر و چالش ها
ه) نوآوری [۴۰]: آزاد بودن در برابر ایده ها و رویکردهای بدیع و اطلاعات نو .
افرادی که دارای شایستگی انطباق پذیری و نوآوری هستند :
-
- با بهره گرفتن از منابع متعدد به دنبال ایده های تازه و نوین هستند .
-
- به دنبال یافتن راه حلهای اصلی برای مشکلات هستند .
-
- ایده های جدید به وجود می آورند .
-
- دیدگاه های تازه را اختیار میکند و در تفکرات شان برای انطباق پذیری با افرادی که دارای شایستگی انطباق پذیری هستند قبول خطر میکنند .
- در این مورد که رویدادها را چگونه بپندارند ، انعطاف پذیر هستند( گلمن ۱۹۹۹، ترجمه ابراهیمی و جوینده، ۱۳۸۳ ).
۳ ) انگیزش:
توانایی اینکه فرد بتواند هیجانات خود را برای انجام فعالیت های مثبت به کار برده و اهداف خود را حتی در صورت مواجهه با مشکلات پیگیری نماید ، به معنی خود انگیزی میباشد . این مهارت در اختیار افرادی است که به هر کار و فعالیتی که به آن ها محول شود علاقه مفرط داشته و به وسیله پاداش های بیرونی برانگیخته نمی شوند ، بلکه از درون برای موفقیت به حرکت واداشته میشوند . آن ها برای رسیدن به اهدافشان پافشاری کرده و معمولاً در تکلیف مشکل نسبت به افراد دارای خود انگیزی کم ، موفقیت بیشتری کسب میکنند . اگر فقط یک ویژگی داشته باشد که تقریباً همه رهبران مؤثر از آن برخوردارند ، انگیزش است . رهبران برای نیل به موفقیت ، فراسوی انتظارات خود و هر کس دیگری برانگیخته میشوند . بسیاری از افراد از توانایی رهبری یا تمایل برای نیل به موفقیت برخوردارند به خاطر خود موفقیت برانگیخته میشوند ؛ اولین نشانه علاقه شدید به خود کار است . جالب توجه است که افراد با انگیزه بالا حتی وقتی نتایج بر علیه آن ها است خوش بینی خود را حفظ میکنند . در چنین مواردی خود نظمی همراه با انگیزه دستیابی به موفقیت بر نا امیدی و یاسی که بعد از یک شکست میآید غلبه میکنند ( گلمن ، ۲۰۰۴ ، به نقل از دارایی ، ۱۳۸۳)
گلمن معتقد است که شایستگی انگیزشی ، ایفا گران برجسته را مشخص میکند:
الف ) سایق پیشرفت [۴۱] : تلاش برای بهبودی و رسیدن به یک استاندارد برتری.
افرادی که دارای شایستگی هستند :
-
- نتیجه مدارند و دارای کشاننده ای بالا برای رسیدن به اهداف و استا نداردهای خود میباشند.
-
- اهداف چالش آوری را تعیین میکنند و خطر پذیری را حساب شده اختیار میکنند . به دنبال اطلاعات هستند تا عدم قطعیت و اطمینان را کاهش دهند و راه هایی برای بهتر انجام دادن پیدا کنند .
- می آموزند که چگونه عملکرد خود را بهبود بخشند .
ب ) تعهد [۴۲]: پذیرفتن اهداف و دیدگاه های سازمان یا گروه و …..
افرادی که دارای این شایستگی هستند :
-
- آماده ایثار گری در جهت رسیدن به اهداف وسیعتر سازمان هستند.
-
- در مأموریت های بزرگتر احساس هدفمندی را پیدا میکنند .
- از ارزشهای اصلی گروه برای تصمیم گیری و مشخص کردن انتخابها استفاده میکنند .
ج ) آغاز گری و خوش بینی [۴۳] : این دو شایستگی افراد را برای استفاده از فرصتها به حرکت در می آورد و به آن ها اجازه میدهند موانع را از سر را بردارند .
افرادی که دارای شایستگی آغازگری هستند :
-
- آماده استفاده از فرصت ها هستند.
-
- در تعقیب اهداف هستند که فراتر از آن چیزی است که از آن ها انتظار می رود و یا خواسته شده است .
- وقتی برای انجام کاری مصرباشند ، قوانین دست و پا گیر را در هم می نوردند .
افرادی که دارای شایستگی خوش بینی هستند :
-
- برای رسیدن به اهداف ، علی رغم وجود موانع پافشاری میکنند .
-
- فعالیت های خود را با امید به موفقیت آغاز میکنند ،نه ترس از شکست.
- موانع را به عنوان امری قابل مدیریت می بینند نه یک جریان مشخص (همان منبع)
۴– همدلی [۴۴] یا هوشیاری اجتماعی :
این مؤلفه عبارت است از درک احساسات و جنبههای مختلف دیگران و به کار گیری یک واکنش مناسب در مورد افرادی که پیرامون ما قرار گرفته اند .( گلمن ۱۹۹۵ ، ترجمه پارسا ،۱۳۸۳ )
برای یک رهبر ، همدلی به معنای پذیرش عواطف و احساسات دیگران مانند عواطف خود و تلاش برای راضی و خشنود کردن همگان نمی باشد . بلکه همدلی به معنای از خود گذشتگی نسبت به احساسات کارکنان در فرایند همدلی اتخاذ تصمیمات است ( گلمن ۱۹۹۹،ترجمه ابراهیمی و جوینده ، ۱۳۸۳ )
نکته کلیدی جهت افزایش همدلی ، توانایی گوش دادن دقیق در خود میباشد که نتیجه آن رسیدن به درک بهتری از احساسات طرف مقابل میباشد . تشخیص میزان همدلی افراد از طریق کلام ، کردار ، آهنگ و سکوت امکان پذیر است . گلمن معتقد است افرادی که توانایی درک احساسات دیگران را ندارند ، از لحاظ سنی ناشنوا [۴۵] هستند .
گلمن در این رابطه معتقد است همدلی مهارت بنیادین برای تمام مهارتهای اجتماعی مهم در کار میباشد . این مهارتهای اجتماعی مهم عبارتند از :
الف ) فهم دیگران : حس کردن احساسات و دیدگاه های دیگران و نشان دادن اشتیاق به دل واپسی آنان افرادی که دارای شایستگی فهم دیگران هستند :
-
- به تشابه های هیجانی توجه دارند و به خوبی گوش میدهند.
-
- حساسیت نشان میدهند و دیدگاه های دیگران را درک میکنند .
- بر اساس فهم نیازهای دیگران و فهم احساستشان به آن ها کمک میکنند .
ب ) جهت گیری خدمت رسانی : پیشبینی تشخیص و رسیدگی به نیازهای مشتریان.
-
- افرادی که دارای شایستگی هستند :
-
- نیازهای مشتریان را می فهمند و آن نیازها را با خدمات یا محصولات هماهنگ میکنند .
-
- به دنبال راه هایی هستند که رضایت و وفاداری مشتری را افزایش دهند .
- با خوشحالی کمک های مناسبی ارائه میدهند .
ج ) توسعه بخشی دیگران : نیازهای پیشرفت و توسعه دیگران را حس کردن و تقویت کردن توانایی آنان . افرادی که دارای این شایستگی هستند :
“