۴-سن: معمولا هر چه کودکان بزرگتر میشوند کمتر دست به رفتارهایی میزنند که پرخاشگرانه باشد زیرا می توانندبا بیان کلامی به خواسته های خود دست یابند . البته چنانچه که کودکان در سنین مدرسه رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان دهند غالبا این نوع رفتار از نوع خصمانه آن خواهد بود . به عبارت دیگر برای رسیدن به خواسته ها و تمایلات خود با قصد و برنامه ریزی قبلی عمل میکنند و بیشتر به پرخاشگری های کلامی مثل : انتقاد تمسخر یاوه گویی و فحاشی یا مخالفت های کلامی می پردازند (مجتهد زاده و نیسی ۱۳۸۸).
۵-رسانه ها : رسانه یکی از مهمترین عوامل تاثثیر گذار در بروز رفتارهای پرخاشگرانه محسوب می شود .رسانه ها و بخصوص تلویزیون نقش اساسی در اجتماعی کردن کودکان ایفا میکنند و هر چه افراد در کودکی خشونت بیشتری را در تلویزیون تماشا کنند بعدها پرخاشگر تر میشوند (معتمدین و عبادی ۱۳۸۶).
۶-بازی های رایانه ای : پرخاشگری و خشونت از جمله موضوعات اساسی مطرح شده در بازی های رایانه ای به شمار میآید . بررسی مفاهیم پرخاشگرانه در این گونه بازی ها حاوی نوعی از عادی سازی پدیده خشونت و پرخاشگری در جریان بازی هاست . جنگ ستارگان انهدام سیاره ها سفینه های فضایی و ربوت ها و مانند آن ها از موضوعات عادی و پیش پا افتاده این بازی های رایانه ای محسوب می شود و از همه بدتر اینکه در برخی از این بازی ها کاربران کودک و نوجوان نقش جنایت کاران خیالی را ایفا میکنند و با حمله به عابران و رهگذران و کشتن آن ها امتیاز کسب میکنند و یا برای قتل عام عابران جایزه می گیرند و صدای شکستن استخوانهای آن ها را به جلوه های واقع گرایی بازی اضافه میکنند ( محسنی تبریزی و رحمتی ۱۳۸۱).
مهمترین تبعات بازی های رایانه ای عبارتند از : وجود تخیلات پرخاشگرانه عادی شدن پرخاشگری الگو برداری از قهرمانان پرخاشگر پرخاشگری به عنوان راه حل مسائل و مشکلات افراد افزایش پرخاشگری عملی در کودکان و نوجوانان و افزایش قتل و بزهکاری در نوجوانان حساسیت زدایی نسبت به خشونت و پرخاشگری و در نتیجه یافتن شخصیتی خشن و ستیزه جو و …. (آبرامس و آمیل ۱۹۹۸).
۷-علائق و خواسته های گوناگون کودکان: گاهی کودکان و نوجوانان با انتخاب های خود موجب تقویت رفتارهای پرخاشگرانه میشوند . برای مثال انجام ورزش های رزمی (مثل جودو تکواندو کاراته و … ) دیدن فیلم های پر تحرک و خشونت آمیز و انجام بازی های رقابتی و غیره باعث بروز رفتارهای تند و خشن در آن ها می شود . در حالی که شرکت در گروههای آموزشی موسیقی نقاشی نمایشنامه انجام فعالیتهای فرهنگی بازی های جمعی و از این قبیل میتواند موجب آرامش و تقویت روحیه جمعی در کودک شود . با گذشت زمان نوع فعالیت های گوناگون الگوهای شخصیتی – رفتاری آن ها را تغییر میدهد. روانشناسان دریافته اند کودکانی که فعالیتهای پرخاشگرانه را بر فعالیت های غیر پرخاشگرانه ترجیح میدهند یک سال بعد پرخاشگرتر شده اند. (پارک و هترینگتون[۴۷]۱۹۹۱).
۸- خشونت و مدرسه : گاهی کودکان در مدرسه قربانی خشونت میشوند و این قربانی شدن باعث می شود که خود آن ها نیز عامل خشونت شوند .
عواملی که به خشونت در مدرسه می انجامند عبارتند از:
۱-وقتی کودکی توسط دانش آموزان دیگر مورد تمسخر قرار میگیرد .
۲-وقتی کودکی توسط دانش آموزان دیگر کتک بخورد و قادر به دفاع از خود نباشد .
۳-وقتی کودکی همیشه از مشاجرات فرار میکند و حتی در مواقعی به گریه متوسل می شود .
۴-وقتی کودکی مرتب اشیاء وسایل و پول خود را گم میکند .
۵-وقتی کودک از لحاظ ظاهری ( پارگی لباس و یا نامناسب بودن آن ) مورد تمسخر قرار میگیرد.
۶-خجالتی بودن و سکوت مکرر در کلاس
۷-افت تحصیلی افسردگی و ناراحت بودن.
این عوامل کودک را قربانی خشونت دیگران میکند و خود کودک نیز عامل خشونت می شود و رفتارهای پرخاشگرانه از او سر خواهد زد ( کریک ، کاساس و ماشر ۱۹۹۷).
۲-۲-۵- اضطراب و پرخاشگری:
پرخاشگری میتواند نشانه ای از تضادهای درونی باشد. گاهی کودکان در دوگانگی و تضادهای درونی قرار می گیرند . یا بهتر بگوییم گاهی بر سر دوراهی هایی گیر میکنند و نمی دانند کدام راه را انتخاب کنند و این حالت آن ها را دچار تعارض اضطراب و خشم میکند . برای مثال کودکی که دوست دارد نزد مادرش در منزل بماند و از طرفی وقتی می بیند تمام کودکان به مدرسه میروند همزمان تمایل به مدرسه رفتن نیز دارد دچار دوگانگی می شود. به کودکان خود کمک کنیم که در دو راهی های زندگی مدتی طولانی قرار نگیرند آن ها بایستی به سرعت و با دقت درست ترین کار را انجام دهند ( کریک و گراتپتر[۴۸] ۱۹۹۵).
۲-۲-۶- عوامل زیست شناختی مؤثر بر پرخاشگری:
الف:فرایندهای ژنتیک:در پژوهش های زیادی دو قلوهای یک تخمکی و دو تخمکی با بهره گرفتن از پرسشنامه های خود سنجی مقایسه شدند . در برخی از این پژوهش ها عاملی ژننتیکی برای پرخاشگری شناخته شده است . تعدادی از مطالعات نشان دادند که افراد متعلق به خانواده هایی که سابقه اختلالات روانپزشکی دارند بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات روانپزشکی و دست زدن به اعمال خشن در مقایسه با افراد فاقد این سوابق هستند . همچنین کسانی که نمرات بهره هوش پایین تر دارند به نظر میرسد بیشتر در معرض دست زدن به پرخاشگری هستند.
ب: نقش هورمون ها: یکی از هورمون های اصلی مرتبط با پرخاشگری تستوسترون است. اگر چه پژوهش های بسیار نشان میدهد که بین سطح تستوسترون و پرخاشگری رابطه وجود دارد اما نمی توان گفت پرخاشگری به تولید تستوسترون و یا تستوسترون به ایجاد پرخاشگری منجر می شود . در واقع این امکان وجود دارد که تستوسترون موجب تداوم رفتار پرخاشگرانه شود.
ج: سازوکار عصبی:شواهد قابل ملاحظه ای پرخاشگری در حیوانات را به ساختارهای مختلف مغز مرتبط میسازد اما داده های به دست آمده از انسانها اجازه چنین استنتاجی را نمی دهند نتایج جراحی روان شناختی نشان میدهد که برداشتن لوب های گیجگاهی و بادامه اثر آرام کننده چشمگیری دارد. این نتایج به نقش تعیین کننده بادامه در پرخاشگری اشاره دارد. بادامه نتها موجب راه اندازی پاسخ گریز و فرار بلکه موجب راه اندازی اعمال دفاعی بدون درگیری کامل کورتکس نیز می شود.