۳-۳-۴-۳-۲- مدل برنامه ریزی آرمانی برای یافتن وزنهای مشترک
کرنبلاث در سال ۱۹۹۱ متوجه شد که مدل تحلیل پوششی داده ها، می تواند به عنوان یک مسئله برنامه ریزی کسری خطی چند هدفه بیان شود، به اینصورت که تابع هدف مدل، همان تابع هدف مدل CCR باشد با این تفاوت که بجای اینکه کارایی تنها یک واحد حداکثر شود، کارایی همه واحد همزمان حداکثر گردد. علینژاد و همکاران در سال ۲۰۰۸ با بهره گیری از نظر کرنبلاس، مدلی را ارائه نمودند که به وسیله آن وزنهای مشترک برای واحد تحت بررسی با بهره گرفتن از برنامه ریزی آرمانی به دست می آید. مدل ارائه شده به شرح زیر میباشد:
رابطه ۲-۱۷
رابطه ۲-۱۷ همان رابطه محاسبه کارایی واحد jام میباشد. با طرفین وسطین کردن این رابطه، برای محاسبه وزنهای ورودی و خروجی واحد jام مدل ۲-۳۲ ارائه می شود. که با کمی دقت میتوان متوجه شده که همان مدل نسبت کارایی میباشد:
Max Z=
مدل ۲-۳۲
s.t
≥۰
j=1, 2, 3, …n
=۱
𝑢ᵣ, ≥۰
مدل ۲-۳۲ وزنهای ورودی و خروجی را به طوری که کارایی واحد صفر تحت محدودیتهای ذکر شده به حداکثر مقدار برسد را ارائه میدهد و جواب صفر برای تابع هدف مدل ۲-۳۲ جواب بهینه میباشد، در اینصورت کارایی واحد صفر برابر با یک می شود و مقدار برابر با یک میگردد. با توجه به مدل ۲-۳۲ و رویکرد ارائه شده توسط کرنبلاس، به منظور محاسبه وزنهای مشترک، در مدلی به صورت مدل ۲-۳۳، کارایی تمامی واحدها به طور همزمان حداکثر میگردد.
Max Z=
مدل ۲-۳۳
≥۰
j=1, 2, 3, …n
s.t
=۱
𝑢ᵣ, ≥۰
در نهایت برای حل مدل ۲-۳۳ با بهره گرفتن از برنامه ریزی آرمانی و قرار دادن تمامی اهداف برابر با صفر (به منظور حداکثر کردن کارایی تمامی واحدها) داریم:
مدل ۲-۳۴
Min Z=
j=1, 2, 3, …n
s.t
≥۰
=۰
j=1, 2, 3, …n
=۱
𝑢ᵣ, , ≥۰
۴-۲- نوآوری
۱-۴-۲- مفهوم نوآوری
هر کشوری می تواند با ایجاد زیرساختهای مناسب و بهبود فضای ملی، فرایند نوآوری را مؤثر کند (فقیه و دیگران، ۱۳۹۳). شایان ذکر است در عصر کنونی، کشورهای مختلف به علم ، فناوری و نوآوری به مثابه منابع کلیدی برای کسب مزایای رقابتی و همچنین به منزله ابزار اساسی برای بهبود بخشیدن سطح زندگی مردم می نگرند و مؤسسههای بینالمللی نیز توسعه یافتگی کشورها را بر اساس همین معیارها ارزیابی میکنند (نوفرستی و دیگران, ۱۳۸۸). از طرفی دیگر مبنای ثروت آفرینی در اقتصاد امروز، دانش و تخصص است و کشورها با بهره گرفتن از عناصر نوآوری، دانش و اطلاعات ثروت میآفرینند. از اینرو نوآوری مؤلفهایست که به عنوان ضرورتی جهت ارتقا سطح زندگی و رفاه انسانها و جوامع مورد توجه صاحبنظران اقتصادی قرار گرفته است. لذا بررسی شاخصهای نوآوری امری ضروری بنظر میرسد (شاه آبادی و دیگران، ۱۳۹۲).
تا کنون تعاریف زیادی از نوآوری ارائه شده است که برخی از آن ها عبارتند از:
تعاریف زیاد و گوناگونی از نوآوری ارائه شده است، که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می شود:
آفوا معتقد است که نوآوری، استفاده از ابزارهای نوین تکنولوژیک و دانش بازار برای عرضه محصول یا خدمتی نو به مشتری است (آفوا[۱۱۸]، ۱۹۹۸).
در واقع، نوآوری تبدیل خلاقیت و ایدههای نو به عمل و نتیجه است. پشتوانه اصلی نوآوری در همه ابعاد آن داشتن و ارائه ایدههای نو است (ونگلیمپیارت[۱۱۹]، ۲۰۰۴).
نوآوری به عنوان ترکیب جدیدی از دانش، منابع و تجهیزات موجود و یا جدید است (اسچامپیتر[۱۲۰]، ۱۹۳۴).
نوآوری فرایندی است برای ایجاد و معرفی چیزی جدید، بدیع و یا پیشرفته، با هدف ایجاد ارزش یا سود (هیسریچ[۱۲۱]، ۲۰۱۴).
نوآوری، ابزار خاص کارآفرینان است، بدین معنا که آن ها از تغییرات به عنوان یک فرصت برای ایجاد یک کسبوکار و یا خدمت متفاوت بهره میبرند (دراکر[۱۲۲]، ۱۹۸۵).
به طور کلی، نوآوری یک فرایند خلاقانه است که منابع و ایده ها منجر به ارائه راه حلهای جدید می شود. (گرین[۱۲۳]، ۲۰۰۵).
۲-۴-۲- ضرورت و اهمیت نوآوری
چالشهای رقابت در دنیای امروز بویژه در کشورهای در حال توسعه، تغییر کردهاست ، تمرکز بر تغییر ساختار، کاهش هزینه و بالا بردن کیفیت جای خود را به نوآوری داده است (فورمن[۱۲۴] و دیگران، ۲۰۰۲). از طرفی ویژگی عصر حاضر، عصر صنایع مبتنی بر دانش است و بر این اساس ثروتمندترین کشورهای جهان، کشوری است که توانایی تولید دانش بیشتری را داشته باشد. از اینرو، کشورهایی موفق هستند که نوآوری نوک پیکان حرکت آنان را تشکیل میدهد (شاه آبادی و دیگران، ۱۳۹۲).
-
- Cooper ↑
-
- Chiesa ↑
-
- Amaratunga ↑
-
- Latham ↑
-
- Farrell ↑
-
- Witzel ↑
-
- Charnes ↑
-
- ۱ Furman ↑
-
- Drucker ↑
-
- Afuah ↑
-
- Wonglimpiyarat ↑
-
- Schumpeter ↑
-
- Hisrich & Kearney ↑
-
- Green ↑
-
- Artley ↑
-
- Sink & Tuttle (1989) ↑
-
- Performance Measurement Matrix, (keegan et. al, 1989) ↑
-
- Strategic Measurement & Reporting Technique Performance Pyramid (SMART), (1991) ↑
-
- Medori and Steeple, (Medori and Steeple,2000) ↑
-
- Stock Holder, (Lee, 2001) ↑
-
- Theory Of Constraints(TOC), (Goldratt, 1980) ↑
-
- Result & Determinants Model, (Moon & Fitzgerald,1996) ↑
-
- Three Dimensional Model ↑
-
- Value for money / Business process model,(Bourn, 1996) ↑
-
- Activity Based Costing (ABC) ↑
-
- Services triangle model (Farmer. J.H, 1988) ↑
-
- Balanced Scorecard (BSC), (Kaplan & Norton, 1992) ↑
-
- Performance Prism, (Adams & kennerley, 1991 ) ↑
-
- Deming Prize (1951) ↑
-
- Malcolm Baldrige Quality Award, (1987) ↑
-
- European Foundation for Quality Measurement (EFQM), (1992) ↑
-
- Data Envelopment Analysis (DEA), (Charles, et.al 1987) ↑
-
- Performance ↑
-
- Alkin ↑
-
- Harber ↑
-
- Patten ↑
-
- Appraisal ↑
-
- Evaluation ↑
-
- A Comprehensive Etymological Dictionary of English Language 1967 & The Oxford English Dictionary 1989 ↑
-
- Corvellec ↑
-
- March ↑
-
- Tangan ↑
-
- Productivity ↑
-
- Thomas & Baron ↑
-
- Miner ↑
-
- Hannabuss ↑
-
- Harber ↑
-
- Brumbach ↑
-
- Marr ↑
-
- Dumond ↑