در این تحقیق ،رابطه بین نماگرهای ساختاری بازار با همزمانی قیمت و محتوای اطلاعاتی بازار در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را مورد ارزیابی قرار دادیم. تحقیق مورد نظر از جهت هدف، یک تحقیق کاربردی است. از لحاظ نوع طرح تحقیق به جهت تکیه بر اطلاعات تاریخی، پس رویدادی است و روش استنتاج آن استقرایی و از نوع همبستگی میباشد.
تحقیق حاضر شامل یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی میباشد.جامعه مطالعاتی پژوهش حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی یک دوره پنج ساله (سال های۱۳۹۲-۱۳۸۸) میباشد.در نهایت با توجه به محدودیت های تحقیق اطلاعات مربوط به ۱۲۵ شرکت جمع آوری گردید و سپس با بهره گرفتن از جدول مورگان تعداد ۹۴ شرکت به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید.
جهت مستند سازی نتایج تجزیه و تحلیل آماری و ارائه راه حل های نهایی ،محقق از شیوه آماری با بهره گرفتن از نرم افزارهای Eviews و Excel اقدام به تجزیه و تحلیل سوالات و فرضیات نموده است.
فرضیه های تحقیق با بهره گرفتن از رگرسیون چند گانه خطی دو متغیره و چند متغیره و آزمون های F و t تحلیل شده اند. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان میدهد که:
کلیه متغیرهای عمق بازار، اندازه شرکت و روند کلی بازار با همزمانی قیمت و بازده سهام رابطه مستقیم و معنادار دارند و تغییرات حجم بازار با همزمانی قیمت و بازده سهام رابطه معکوس و معنادار دارد.
واژههای کلیدی:همزمانی قیمت، تغییرات حجم بازار، اندازه شرکت، روند کلی بازار و بازده سهام
فصل اول:
کلیات تحقیق
-
- مقدمه
کارایی بازار، شفافیت اطلاعات و سرعت انتقال اطلاعات سالهاست که موضوع بحث در حوزه مدیریت مالی میباشد. متخصصان و صاحبنظران این رشته علاقه زیادی به ایجاد مدلهایی داشتند که رفتار قیمت سهام را نشان دهد هرچند که نتایج آن مدلها پایدار نبوده است (سالمینن[۱]، ۲۰۰۸).
بورس اوراق بهادار یکی از اجزای بازارهای مالی است که حرکت چرخهای اقتصاد بدون وجود آن تقریباً غیرممکن میباشد. امروزه تحولات اقتصادهای صنعتی، بازار سرمایه را به ماشینی تبدیل کردهاست که نمیتوان بدون تغییر اساسی در شیوه زندگی ملی، آن را از اقتصاد حذف کرد. به عقیده کینز اصلیترین وظیفه یک بورس اوراق بهادار، جذب سرمایهگذاریها با بالاترین بازده میباشد؛ بنابرین میتوان گفت که بورس مکانی برای رقابت طالبان سرمایه در جهت سوق دادن منابع مالی دارندگان سرمایه بهجانب فعالیتهای خود است. در مورد تغییرات قیمت سهام در بازار اوراق بهادار میتوان گفت که رویدادهای عادی و غیرعادی متعددی ازجمله عوامل سیاسی و اقتصادی و بسیاری عوامل دیگر میتوانند بر قیمت سهام اثر بگذارند و باعث ایجاد تغییرات فزاینده و یا کاهنده در قیمتها گردند
در تحقیقاتی که در زمینهٔ بورس اوراق بهادار تهران انجامگرفته غالباً به رابطه بین اطلاعات داخلی شرکتها و وضعیت مالی آن ها با قیمت سهام شرکت توجه شده و کمتر به خود بازار به عنوان یک عامل تأثیرگذار بر قیمت سهام شرکتها توجه شده است. واقعیت این است که در بسیاری از موارد تغییر قیمت سهام شرکتها ناشی از تغییر وضعیت مالی آن ها نیست بلکه ناشی از عوامل روانی و درونی بازار است؛ به عبارت دیگر در بسیاری از موارد شرایط بازار و انتشار اطلاعات در آن قیمت سهام را تعیین میکند و اطلاعات شرکتها به عنوان اطلاعات جنبی است. (خاکپور،۱۳۸۷).
روش تحلیل بازار که بعضاً به تحلیل تکنیکی مشهور است بر پایه سه اصل کلی و اساسی بنا شده است این سه اصل که در تمام بازارهای جهان صدق میکنند عبارتاند از اصل اول، همهچیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس میشود. تکنسینها معتقدند که تمام دانش موجود درباره سهم صرفنظر از اینکه بنیادی، اقتصادی، سیاسی و یا روانشناختی باشد، در قیمت بازار سهم نمایان میشود. برخی تکنسینهای متعصب برخلاف تحلیل گران بنیادی، مطالعه اطلاعات و صورتهای مالی شرکتها و درآمد آن ها و عوامل عرضه و تقاضا را بیهوده میدانند. آنان معتقدند تمام این اطلاعات متفرقه در یکجا به ظهور میرسد که همان است اصل دوم بیان میکند که قیمتها در مسیرها یا روندهای خاصی حرکت ” قیمت روز سهم “میکنند و آن روندها در مقابل تغییرات ناگهانی از خود مقاومت نشان میدهند. (قائمی،۱۳۸۷).
عرضه و تقاضایی که برای یک محصول وجود دارد، باعث میشود تا روند حرکت سهم مربوطه در حالت تعادل قرار گیرد. وقتی حرکتی آغاز شد، تغییری در آن پدیدار نمیشود مگر اینکه خود به پایان رسد. به عنوانمثال، اگر قیمت سهمی شروع به افزایش کند، این افزایش ادامه خواهد یافت تا اینکه به نقطه بازگشت مشخصی برسد اصل سوم مربوط به تکراری بودن فعالیت بازار است. طبق این اصل، بازار به صورت مداوم در حال تکرار خود است. لذا میتوان الگوهای مشخصی را در فواصل زمانی مختلف بر روی نمودارها یافت. البته این امر به یک اصل مهم روانشناختی برمیگردد که انسانها در شرایط مشابه، عکسالعملهای مشابهی از خود نشان میدهند. ازآنجاکه بازار سرمایه، انعکاسی از عملکرد انسانها است، تکنسینها این عکسالعملها را مطالعه میکنند تا در موقعیتهای همسان بتوانند عکسالعملهای مشابه را پیشبینی کنند. تحلیل ساختار بازار توسط بسیاری از متخصصان بازار مورد ارزیابی واقعشده و بعضاً به چالش کشیده شده است. برخی محققان به شواهدی دستیافتهاند که نشان میدهد در صورت تحقق فرضیه کارایی بازار، تحلیل مذکور نمیتواند قیمت آتی سهام را تخمین بزند، تغییرات قیمت سهام در بازار سرمایه تحت تأثیر متغیرهای مختلفی است که بعضاً فراتر از سطح شرکتها و حتی بازار است. بسیاری ازنظریهپردازان بازارهای مالی معتقدند با بهره گرفتن از نماگرهای ساختاری بازار میتوان تغییرات قیمت سهام را پیشبینی کرده و از آن ها در تصمیمگیری استفاده کرد.
-
-
- بیان مسئله تحقیق
-
- مشکل اصلی: