۲-۴٫ پیشینه تحقیق
۲-۴-۱٫ تحقیقات انجام شده در داخل کشور
– سیدین(۱۳۹۲) تحقیقی با عنوان بررسی ارتباط میان استراتژی های بازاریابی و میزان فروش خدمات بیمه عمر و پس انداز انجام داد. بیمه های عمر و پس انداز یکی از انواع بیمه های اشخاص بوده که دارای ارزش بازخرید میباشند، همچنین بیمه گزار می تواند بعد از گذشت حداقل دو سال از شروع بیمه نامه از محل پس انداز خود وام دریافت نماید و سود درصد مشارکت در منافع، ۷۵ درصد منافع شرکت میباشد. همچنین حق بیمه کلیه این بیمه ها را میتوان به صورت یکجا پرداخت نمود که در اینصورت مبلغ حق بیمه یکجا در برابر کل حق بیمه های سالانه بسیار نازل خواهد بود. بیمه های اشخاص برخلاف بیمه های خسارتی پیرو اصل غرامت نیستند. در فروش بیمه نامه های عمر امر بازاریابی مهمترین اصول شناخته شده است. به همین دلیل این پژوهش به بررسی استراتژی آمیخته بازایابی بر فروش خدمات بیمه عمر و پس انداز می پردازد.
– طالقانی و تقیزاده (۱۳۹۲) پژوهشی تحت عنوان اﺛﺮ ﻋﻨﺎﺻﺮ اﻟﮕﻮی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﻨﺴﺠﻢ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺮ ﻣﻴﺰان ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪ ﺑﻴﻤﻪناﻣﻪﻫﺎی ﻋﻤﺮ و ﭘﺲاﻧﺪاز (ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: ﺷﺮﻛﺖ ﺑﻴﻤﻪ اﻳﺮان، ﺷﻬﺮ رﺷﺖ ) انجام دادند. ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ اﻧﻜﺎرﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ در ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﮔﺴﺘﺮش ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﻋﻤﺮ و ﭘﺲاﻧﺪاز ، ﻣﺪل ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﻨﺴﺠﻢ ﺧﺪﻣﺎت در این تحقیق اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه و ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻫﺮﻳﻚ از ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻫﺸﺘﮕﺎﻧﻪ آن، از ﻃﺮﻳﻖ آزﻣﻮن t و دوﺟﻤﻠﻪای و از ﻧﮕﺎه ۷۲ ﻧﻔﺮ از ﺑﺎزارﻳﺎﺑﺎن ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺑﺮ ﻣﻴﺰان ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪ ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻋﻤﺮ و ﭘﺲاﻧﺪاز ﺳﻨﺠﻴﺪه ﺷﺪه است. اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴ ﻖ از ﻧﻮع ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ ﺑﻮده و ﺑﺮای ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت از ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪای ﺣﺎوی ۲۲ ﺳﺆال ﻛﻪ ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ آن از ﻃﺮﻳﻖ ﺿﺮﻳﺐ آﻟﻔﺎی ﻛﺮوﻧﺒﺎخ ﺑﻪ اﺛﺒﺎت رﺳﻴﺪه (۸۱/۰) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻗﻴﻤﺖ و ﻣﺤﺼﻮل از ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺗﺄﺛﻴﺮ در ﻣﻴﺎن ﺳﺎﻳﺮ ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﻮده اﻣﺎ ﻋﻨﺼﺮ ﺷﻮاﻫﺪ ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ ﻣﻮرد ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻗﺮار ﻧﮕﺮﻓﺖ.
به رﻏﻢ ﺟﺴﺘﺠﻮ و ﭘﻴﮕﻴﺮی ﻫﺎی ﻣﺪاوم در ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﺳﺎﻳﺖﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن و ﻧﻴﺰ ﻣﺮﻛﺰ اﻃﻼﻋﺎت و ﻣﺪارک ﻋﻠﻤﻲ اﻳﺮان در ﻣﻮرد اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺑﻪ ﺧﺼﻮص، به وﻳﮋه ﻣﺪل ﺑﻪ ﻛﺎرﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در آن، بیش از این دو مورد ﺗﺤﻘﻴﻘﻲ ﻛﻪ در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ، ﻳﺎﻓﺖ ﻧﺸﺪ.
– خشامن (۱۳۹۲) مطالعه ای با محور بحث چالش های پیش روی صنعت بیمه در ایران انجام داد و به این امر پرداخت که، مقدمه پایه ریزی بیمه وجود ریسک یا عدم قطعیت در فعالیت های اقتصادی است و آن را می توان در مقابل شانس که احتمال وقوع خوشایند و مطلوب حوادث آینده است ، احتمال وقوع حوادث زیان آور و نامطلوب در آینده دانست.اما صرف نظر از تعریف ریسک می توان نقش بیمه را جبران آثار مالی ناشی از تحقق خطر بیمه شده برای آحاد جامعه تعریف کرد.علاوه بر آن که بیمه میتواند تأمین کننده امنیت مالی برای فعالیت های بازرگانی باشد ، میتواند موجب افزایش کارایی بازرگانان ، توزیع صحیح هزینه ها ، افزایش اعتبار بیمه گذار ، تأمین سرمایه برای درآمد بالقوه آینده و حتی پس انداز دانست و به طور خلاصه آن مفهوم همیشگی ایجاد امنیت خاطر برای تولید کنندگان و سرمایه گذاران را برای بیمه تداعی کرد.از آن روی که شناخت وضع موجود به ترسیم افق بلند مدت و برنامه ریزی کمک شایانی می کند ؛ این نوشتار بر آن است که آنچه که در صنعت بیمه کشور است را با آنچه بوده ، هست و باید باشد در سه قسمت تاریخچه ، وضعیت کنونی و چشم انداز بیمه در افق ۲۰ ساله بررسی نماید.
– رﺿﺎﺋﻴﺎن و رﺿﺎزاده ﺑﺮﻓﻮﺋﻲ (۱۳۹۱) در ﻳﻚ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺗﺤﻘﻴﻘﻲ ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان «اراﺋﻪ اﻟﮕﻮی ﺑﻬﻴﻨﻪ آﻣﻴﺨﺘﻪ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺎ ﻫﺪف اﻓﺰاﻳﺶ ﺧﺮﻳﺪ ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﻋﻤﺮ و ﭘﺲاﻧﺪاز» ﻛﻪ در ﺷﺮﻛﺖ ﺑﻴﻤﻪ آﺳﻴﺎ در اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ، ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻫﺮﻳﻚ از ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﺪل ﻓﻮق را از ﻃﺮﻳﻖ آزﻣﻮن t در ﻗﺎﻟﺐ ﻳﻚ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ ﺑﺮ روی ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪ ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﻋﻤﺮ و ﭘﺲاﻧﺪاز ﺳﻨﺠﻴﺪﻧﺪ ﻛﻪ در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﭘﺲ از رد ﻳﻜﻲ از ﻓﺮﺿﻴﻪها (ﻋﻨﺼﺮ ﺷﻮاﻫﺪ ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ) ﻳﻚ ﻣﺪل ﺑﻮﻣﻲ و ﺑﻬﻴﻨﻪ ﺟﻬﺖ اﻓﺰاﻳﺶ ﺧﺮﻳﺪ اﻳﻦ ﻧﻮع ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﺑﺎ ﻫﻔﺖ ﻣﺆﻟﻔﻪ اراﺋﻪ ﻧﻤﻮدﻧﺪ. ﻣﺤﻘﻖ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﻴﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را ﭘﺎﻳﻪ و ﻣﺒﻨﺎی ﻃﺮح ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺧﻮﻳﺶ ﻗﺮار داد.
– صحت و همکاران(۱۳۹۰) تحقیقی با عنوان بررسی نقش اصلی تبلیغات در صنعت بیمه انجام دادند. در این مقاله سعی شده است تا نقش تبلیغات در توسعه صنعت بیمه بررسی شود و از حوزه بازاریابی و آمیخته بازاریابی به صنعت بیمه نگاه شده است. نتایج این پژوهش گویای این مطلب بوده است که در زمینه تبلیغات بیمه فعالیتهای گسترده ای صورت نگرفته و اگر هم در این رابطه تبلیغاتی صورت گرفته به صورت کلی بوده است و دیگر این که باید به هرسه جنبه اصلی تبلیغات یعنی آگاهی دهنده، ترغیب کننده و یادآوری کننده در صنعت بیمه توجه نمود.
– اسفیدانی و همکاران (۱۳۹۰) نیز در تحقیق خود با عنوان تاثیر اینترنت بر عملکرد بازاریابی بیمه عمر به اهمیت تبلیغات و ارتقاء فروش در شرکت های بیمه ای تأکید کردند . هدف از این مقاله بررسی میزان استفاده از اینترنت در صنعت بیمه و تاثیر آن بر عملکرد بازاریابی بیمه عمر بود. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که استفاده از اینترنت باعث افزایش عملکرد بازاریابی بیمه عمر خواهد شد.
– خسروی، مژگان و خسروی، امیر(۱۳۹۰) پژوهشی با عنوان بررسی ویژگی های خدمات بیمه ای مطلوب بر حفظ و جذب مشتریان در این مقاله با توجه به ویژگی های منحصر به فرد خدمات مانند ناملموس بودن، غیر قابل تفکیک بودن و غیر قابل ذخیره بودن به بررسی آن ها پرداخته شده و سپس میزان تأثیر متغیرهای فوق بر پارامترهای رضایت مشتری و جذب مشتریان جدید سنجیده شده است و در پیشنهادات و راه کارهای مناسب و کاربردی در جهت افزایش سهم بازار شرکت سهامی بیمه ایران درفضای رقابتی موجود ارائه شده و در انتها، پیشنهاداتی در راستای ارتقای کمی و کیفی خدمات بیمه ای ارائه شده است.