جدول ۳-۱) سوالات پرسشنامه به تفکیک ابعاد
ردیف
متغیر
ابعاد
شماره سوالات
منبع
۱
هوش تجاری
یکپارچگی داده ها
۲-۱
(پوپوویچ، هاک نی، کوئلو و جاکیچ، ۲۰۱۲)
قابلیت های تحلیلی
۸-۳
کیفیت محتوای اطلاعاتی
۱۶-۹
کیفیت دسترسی به اطلاعات
۱۹-۱۷
به کارگیری اطلاعات در فرایند کسب و کار
۲۸-۲۰
فرهنگ تصمیم گیری تحلیلی
۳۱-۲۹
۲
عملکرد بازرگانی
عملکرد بازار
۳۵-۳۲
( چیرانی , بجارسری و علیزاده ; ۱۳۹۱)
عملکرد مالی
۴۰-۳۶
نظرسنجی از اساتید و خبرگان
۳-۵-۱) روایی پرسشنامه
مفهوم روایی به این پرسش پاسخ میدهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه موردنظر را می سنجد به عبارت دیگر روایی اندازه گیری عبارت است از میزانی که ابزار مورد نظر آن چه را برای اندازه گیری آن تخصیص یافته است را اندازه بگیرد.بدون آگاهی از روایی ابزار اندازه گیری نمی توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت.برای تعیین اعتبار پرسشنامه روش های متعددی وجود دارد که یکی از این روش ها روایی محتوا میباشد.روایی محتوا[۴۴] نوعی روایی است که برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کار برده می شود.روایی محتوای یک ابزار اندازه گیری به سوال های تشکیل دهنده ی آن بستگی دارد.اگر سوال های پرسشنامه معرف ویژگی ها ومهارت ها ی ویژه ای باشد که محقق قصد اندازه گیری آن ها را داشته، آزمون دارای اعتبار محتوا است.روایی محتوای یک آزمون معمولا توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می شود.برای سنجش روایی پرسشنامه از روش محتوی استفاده شده است.به این ترتیب که به منظور روایی ابزار اندازه گیری تحقیق، پرسشنامه اولیه در اختیار استاد راهنما و متخصصان آن رشته قرار گرفت و با بهره گرفتن از نظرات ایشان و انجام اصلاحات، پرسشنامه نهایی طراحی گردید.
۳-۵-۲) پایایی پرسشنامه
در این تحقیق برای تعیین پایایی پرسشنامه با تأکید بر همسانی درونی[۴۵] سوالات، از روش آلفای کرونباخ استفاده شده که به وسیله نرم افزار ۲۰ SPSS برای مجموعه سوالات مرتبط با هر متغیر محاسبه شده است.ضریب آلفای کرونباخ، برای سنجش میزان تک بعدی بودن نگرشها، عقاید و…به کار می رود.در واقع میخواهیم ببینیم تا چه حد برداشت پاسخ گویان از سوالات یکسان بوده است.اساس این ضریب بر پایه مقیاس هاست.مقیاس عبارتند از دسته ای از اعداد که بر روی یک پیوستار به افراد، اشیا یا رفتارها در جهت به کمیت کشاندن کیفیت ها اختصاص داده می شود.رایج ترین مقیاس که در تحقیقات اجتماعی به کار میرود مقیاس لیکرت است.در مقیاس لیکرت اساس کار بر فرض هم وزن بودن گویه ها استوار است.بدین ترتیب به هر گویه نمراتی (مثلا از۱ تا ۵ برای مقیاس لیکرت ۵ گزینه ای) داده می شود که مجموع نمراتی که هر فرد از گویه ها میگیرد نمایانگر گرایش او خواهد بود.با بهره گرفتن از تعریف آلفای کرونباخ می توان نتیجه گرفت: (۱) هرقدرهمبستگی مثبت بین سوالات بیشتر شود، میزان آلفای کرونباخ بیشتر خواهد شد و بالعکس، (۲) هر قدر واریانس میانگین سوالات بیشتر شود آلفای کرونباخ کاهش پیدا خواهد کرد، (۳) افزایش تعداد سوالات تاثیرمثبت و یا منفی (بسته به نوع همبستگی بین سوالات) بر میزان آلفای کرونباخ خواهد گذاشت، (۴) افزایش حجم نمونه باعث کاهش واریانس میانگین سوالات در نتیجه باعث افزایش آلفای کرونباخ خواهد شد.برای محاسبه ضریب پایایی با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ، نخست یک نمونه اولیه مشتمل بر۳۰ پرسشنامه پیش آزمون گردید و سپس با بهره گرفتن از داده های به دست آمده، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد.برای محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیرمجموعه سوال های پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه کرد سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد.
n = تعدادسوالات آزمون = واریانس سوال i ام = واریانس کل آزمون
پایایی سوالات مطرح شده برای اندازه گیری هر متغیر، با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ به قرار جدول (۳-۲ ) است.جداول تفصیلی مربوط به متغیرها در پیوست آورده می شود.
جدول ۳-۲) ضریب آلفای کرونباخ مربوط به پایایی سوالات پرسشنامه
نام متغیر
تعداد سوالات
میزان آلفای کرونباخ
یکپارچگی دادها
۲
۰٫۹۳۶
قابلیت های تحلیلی
۶
۰٫۸۷۴
کیفیت محتوای اطلاعات
۷
۰٫۷۶۱
کیفیت دسترسی به اطلاعات
۴
۰٫۸۸۵
استفاده از اطلاعات در فرایند کسب و کار
۹
۰٫۸۸۸
فرهنگ تصمیم گیری تحلیلی
۳
۰٫۹۴۲
عملکرد بازرگانی
۹
۰٫۹۰۱
مشاهده می شود که مقدار ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرها بالای ۷۰درصد میباشد که می توان گفت مقدارمناسبی است.
۳-۶) روش تجزیه و تحلیل داده ها
پس از جمع آوری داده ها لازم است آن ها را به کمک روش های آماری طبقه بندی، مرتب و تخلیص نمود.تجزیه و تحلیل یعنی دسته بندی، مرتب کردن و خلاصه کردن داده ها و مقصود اصلی از آن تنظیم و خلاصه کردن داده ها به صورت اطّلاعاتی روشن، خوانا، مستدل و تفسیر پذیر است.تفسیر یعنی توضیح و تبیین و یافتن معنای یافته ها و بدون تحلیل آماری این امر مشکل و ناممکن است.در مواردی که داده های حاصل از انجام تحقیق به صورت کمی یعنی اعداد و رقم جمع آوری شود(مانند پرسشنامهها و چک لیستآموزشها) تحلیل کمی بر روی داده ها صورت میگیرد.در داده های حاصل از ارزیابی که به وسیله پرسشنامه به دست میآید نتایج را پس استخراج از پرسشنامهها می توان با بهره گرفتن از میانگین، درصدها و… تحلیل نمود.در این مطالعه برای آنالیز داده و آزمون فرضیه ها، از روش های آمار توصیفی واستنتاجی (استنباطی) استفاده گردید.جهت توصیف متغیر هااز معیارهای مرکزی و پراکندگی مانند میانگین وانحراف معیاراستفاده خواهد شد.جهت انجام آزمون فرضیهها از آزمون های استنباطی مانند ضریب هبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده خواهد شد.برای انجام این روش ها که از جمله روش های پارامتریک هستند ابتدا پیش فرض های انجام آن ها از جمله بررسی نرمال بودن متغیر ها انجام خواهد گرفت.
فصل چهارم :
تجزیه و تحلیل داده ها