چنین امری تأسيس نموده اند .
بنابرین به صرف تأسيس نمودن بدون وقوع فساد در اینگونه اماکن جرمی واقع نشده است . البته لزومی ندارد که مرکز مورد نظر صرفا مختص به امر فساد و فحشاء باشد . به نظر میرسد جرم مذکور در قسمت«الف» این ماده از نظر عنصر مادی ، مقید به تحقق نتیجه است یعنی دایر کردن و اداره کردن مرکز فساد یا فحشاء در صورتی محقق می شود که منجر به فساد و فحشاء گردد .
درتبصره ماده ۸۶۵ تأکید براین شده که اگر جرم ترویج فساد و فحشا منجر به عمل قوادی شود در این حالت عمل ارتکابی از تعدد جرم محسوب می شود و از این حیث شخص به دو مجازات جداگانه محکوم می شود . در این رابطه جرم قوادی در واقع با انجام فعل مثبت مادی خارجی تحقق پیدا میکند چرا که مقنن در ماده ۲۴۲ گفته است به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط.
حال این سوال مطرح می شود که آیا رفتار مجرمانه فاعل به صورت عمل مطلق باید باشد یا این که به صورت مقید واقع شود . به عبارت دیگر صرف عمل ارتباط بین دو نفر یا بیشتر جهت تحقق جرم کافی است یا این که حتما می بایست عمل منجر به زنا یا لواط شود؟
در این زمینه اداره حقوقی قوه قضاییه معتقد است[۱۴۷] که:” با توجه به تعریفی که در ماده ۱۶۵ قانون حدود و قصاص سابق( ماده ۲۴۲ مصوب ۱۳۹۲) از قوادی به عمل آمده بزه مذکور به محض جمع و مرتبط کردن دو نفر یا بیشتر برای زنا یا لواط قانونا محقق می شود. بنابرین عدم تحقق زنا یا لواط به علل یا جهاتی که خارج از اراده متهم به قوادی بوده و نیز کیفیت عمل ارتکابی یعنی جمع بین دو نفر به عنف و اکراه یا بدون عنف و اکراه تاثیری در ثبوت جرم قوادی و تعیین کیفر برای آن نخواهد داشت . النهایه در مورد جمع کردن بین دونفر به عنف و اکراه چنانچه عمل متهم مشمول عنوان جزایی دیگر باشد از قبیل تشدید مجازات دارندگان متخلف و غیره به آن اتهام تحت تعقیب قرار خواهد گرفت و گرنه مشمول عنوان قوادی خواهد بود.”
با امعان نظر به مقررات ماده ۲۴۲ ق.م.ا چنین برمی آید که جرم قوادی از جرایم به عادت است نه ساده زیرا یکی از شرایط آن بهره بردن مالی است یعنی شخص به قصد تامین زندگی و ایجاد کسب و درآمد قوادی راشغل خود قرار میدهد و اگر شخصی تبرعا و مجانا رابط بین دو نفر جهت انجام جرم زنا یا لواط قرار گیرد به او نمی توان اطلاق ” قواد” نمود، هرچند که این عمل گناه محسوب خواهد شد.ضمنا در اداره یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا و یا تشویق مردم به فساد و فحشا صور مختلف قوادی ممکن است ظاهر شود.[۱۴۸]
ج) عنصر روانی :
در عمل ترویج فساد و فحشا و همچنین جرم قوادی بایستی شخص مرتکب علاوه بر این که میداند عمـل
ارتکابی جرم و مستوجب مجازات است بلکه باید علم به حرمت عمل هم داشته باشد و در واقع علم به موضوع و علم به حرمت عمل از عناصر تشکیل دنده رکن معنوی جرم میباشد.
منتهی نکته ای که ذکر آن ضروری است این است که در احراز سوء نیت می بایستی بین جرم اداره کردن و دایرکردن و تشویق مردم به فساد و فحشا با جرم قوادی قائل به تفکیک شد بدین نحو که در جرایم اول دادگاه موظف است علاوه بر احراز سوء نیت عام ، سوء نیت خاص متهم را نیز ثابت کند چرا که اداره کردن و دایرکننده مرکز فساد و فحشا به تنهایی کافی نیست و حتما می بایستی حول نتیجه که همانا ترویج فساد و فحشا در بین اقشار جامعه است مورد نظر و هدف خاص مرتکب باشد.
اما در جرم قوادی صرف سوء نیت عام یعنی رابط شدن بین دو نفر یا بیشتر برای عمل فحشا کافی است اعم از اینکه منجر به حصول نتیجه بشود یا نشود و حصول نتیجه زنا یا لواط شرط تحقق جرم نیست.[۱۴۹]
مبحث دوم : تحقق جرم قیادت در فضای مجازی
پیشرفت جوامع و دسترسی همگانی به ابزارها و امکانات گوناگون، به ویژه فناوری ارتباطات، با اینکه برای تأمین نیازهای اصلی و اساسی زندگی بشر ابداع شده است، اما تعدد و سهل الوصول بودن این ابزارها امکان سوء استفاده از آن را برای مجرمان فراهم نموده است که از طریق آن ها میتوانند زودتر و آسان تر به مقاصد شوم شان دست یابند. با ملاحظه این امور می توان مدعی شد، قوادی که در قدیم یک جرم ساده و جزئی بود، امروزه به یک بحران بزرگ اجتماعی تبدیل شده و در سایه همین امکانات و گستردگی جوامع است که اکنون قوادی را در شکل قاچاق زنان، به صورت سازمان یافته، حتی در عرصه بینالمللی می بینیم. بنابرین، درجوامع گسترده امروزی، استفاده از امکانات مدرن و بهره مندی از آن به یک جرم تنوع بخشیده است و در حقیقت «عنصر مادی جرمی مثل قوادی منحصر در فعل خاصی نیست. لذا ممکن است فردی دو نـفر را با اتومـبیل، تلفـن و دادن آدرس زن به مـرد یا برعکس آن یا جمعی از زنان و مـردان را در قالب خانه های فساد و امثال آن با هم مرتبط سازد.»[۱۵۰] چنان که «برخی زنان ایرانی توسط تورهای مسافرتی به مسافرت رایگان برده میشوند و مورد سوء استفاده جنسی قرار می گیرند.»[۱۵۱]
بنابرین قوادی دیگر یک جرم جزئی و ساده نیست که با وساطت مستقیم فردی میان دو تن انجام می گرفت و به ندرت هم اتفاق می افتاد. امروزه قوادی یک جرم سازمان یافته است که از طرق مختلف با بهره گرفتن از ابزارهای ارتباطی مدرن، در حد وسیع، برای تأمین تقاضای بازار جهانی فحشا و رونق بخشیدن به صنعت روسپیگری انجام میگیرد.
درمبحث پایانی این پژوهش به بررسی ارکان تشکیل دهنده جرم قوادی رایانه ای و آسیب های وارده قوادی
برمجنی علیه و مجرم و جامعه پرداخته شد.
گفتار اول : ارکان تشکیل دهنده جرم قوادی رایانه ای
از کارهای معمول بسیاری از شرکتها در کشورهایی که فرهنگ آزادی جنسی به معنایبیبندوباری را ترویج میکنند فعالیتهایمبتذل اقتصادی برپایه فسادهای جنسی زنان ومردان فاسد در جریان است که روابط جنسینامشروع را بین زنان و مردان فراهم میسازنند.این کار در قانون مجازات اسلامی که از آن تعبیربه «قوادی» میشود جرم است.
قوادی امروزه با گسترش استفاده از رایانه و شبکه های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی از حالت کلاسیک و سنتی خود خارج شده وشکلی نوین به خود گرفته است.
الف) عنصر قانونی :
در قوانین ملى و بین المللى مربوط به جرایم رایانه اى به صراحت یا ضمنى به این جرم اشاره اى نشده است، در حالى که با پیشرفت جوامع ودسترسى همگانى به ابزارها و امکانات گوناگون به ویژه فناوری ارتباطات، قوّادى که در قدیم به صورت یک جرم ساده و جزیى بود، امروزه به یک بحران بزرگ اجتماعى تبدیل شده و در سایه همین امکانات و گستردگى جوامع است که اکنون قوّادى را در شکل قاچاق انسان به صورت سازمان یافته حتى در عرصه بین المللى ملاحظه مى کنیم.
البته از ماده سوم پروتکل الحاقى به کنوانسیون پالرمو سال ۲۰۰۰ که در مقام بیان تعریف قاچاق اشخاص است تا حدودى مى توان قوادى را استنباط کرد. ماده مذبور مقرر میدارد: «قاچاق اشخاص شامل استخدام، انتقال حمل و نقل، پناه دادن یا دریافت اشخاص به وسیله تهدید، یا به کارگیرى زور یا دیگر اشکال تحصیل، آدم ربایى، تقلب، فریب، سوء استفاده از قدرت یا موقعیت، آسیب پذیرى یا دادن یا دریافت پرداختها یا منافع جهت کسب رضایت فردى که بر شخص دیگرى کنترل دارد. به منظور بهره کشى جنسى، کار یا خدمات اجبارى، بردگى، یا رویه هاى مشابه بردگى، بیگارى، یا برداشتن اندام هاى بدن است. »