سرعت پردازش شامل: حافظه کوتاه مدت (فشرده زمانی)، حافظه بلند مدت (فشرده زمانی)، سرعت صحبت کردن- کلمه یابی، سرعت نوشتن، سرعت خواندن، توجه، استدلال (فشرده زمانی)، سرعت پاسخ عمومی است. دانشآموزانی که ناتوانی کلی در سرعت پردازش دارند با توجه به ناتوانی برای پردازش سریع انواع اطلاعات، اغلب مشکلات یادگیری در تمام زمینه های تحصیلی را تجربه میکنند (کروز، ۱۹۹۹).
برخی از مشکلات ممکن است شامل موارد زیر شود:
مشکلات خواندن: سرعت خواندن، توانایی متمرکز ماندن به هنگام خواندن؛ مشکلات ریاضی: حل کردن مجموعه ای از مسائل؛ مشکلات زبان نوشتاری: سرعت نوشتن، مکانیسم نوشتن، تمیز نوشتن. مشکلات ارتباطات: تأخیر در پاسخ، کندی در بیان اندیشه، مشکلات کلمه یابی. مشکلات عمومی: همیشه یک گام عقبتر از دیگران است، مشکل حفظ توجه به تکالیف، مشکل با فشارهای اجتماعی برای انجام سریعتر کارها، نیاز به زمان خیلی زیاد در آزمونها، مشکل با محدودیت زمانی تعیین شده (کروز، ۱۹۹۹) .
CPI و پیشرفت تحصیلی: ارتباط بین مدل پردازش CPI و زمینه های خاصی از پیشرفت تحصیلی بررسی شده (کروز، ۱۹۹۹) و نتایج حاکی از این است که بین ۶ بعد پردازش فوق الذکر و پیشرفت تحصیلی در زمینه خواندن، نوشتن و ریاضی همبستگی متوسط تا زیاد وجود داشته است.
این رابطه یکی از بزرگترین نقاط قوت مدل پردازش CPI را نشان میدهد و نیز به آسانی می تواند بین انواع مختلف اختلال یادگیری به منظور درک علت خاص مشکلات یادگیری و ترویج مداخله مناسب و مؤثر تمایز قائل شود که این به طور غیر رسمی به عنوان بخشی از فرایند قبل از ارجاع و یا به طور رسمی همراه با نتایج آزمون پیشرفت فردی می تواند مورد استفاده قرار گیرد (کروز، ۱۹۹۹).
برخی از نکات برجسته cpi:
می تواند به عنوان بخشی از یک ابزار ارزیابی رسمی پردازش و هم به عنوان یک ابزار غربالگری پیش از ارجاع استفاده شود.
می تواند به عنوان ابزاری برای ارزیابی سبک یادگیری برای همه دانش آموزان و بزرگسالان استفاده شود.
ارزیابی کاملا معنیدار از ویژگیهای اساسی پردازش اطلاعات هم برای اشخاص دارای اختلال یادگیری و هم برای اشخاص بدون اختلال یادگیری ارائه میدهد.
یک روش قابل اعتماد و آسان از نمرهدهی عینی بر اساس شناخت طولانی مدتی که والدین در مورد یادگیری فرزندان خود یا ویژگیهای پردازش اطلاعات آن ها دارند، ارائه میدهد.
در بیش از ۱۵ سال گذشته با داده های وسیع و ارزیابی تحلیل عامل به طور کامل آزمایش و تصحیح شده است.
یک ارزیابی کاربردی از پردازش شناختی با مفاهیم برنامه نویسی روشن و مفید برای آموزش دهندگان ارائه میدهد.
مدل پردازش cpi بر اساس جدیدترین تحقیقات شناختی وابسته به تحول عصبی و آموزش است (کروز، ۱۹۹۹).
نمره گذاری:
به منظور بررسی حوزهای پردازش، پرسشنامه ها به وسیله والدین، معلمان یا خود دانش آموزان تکمیل می شود. پرسشنامه ها دارای ۲۰ سوال مربوط به زمینه و اطلاعات دموگرافیک است و ۵۰ سوال مربوط به پردازش شناختی است. نمره هر سوال بر مبنای یک مقیاس پنج گزینهای از یک تا پنج است که عدد یک نشان دهنده مشکل آشکار و عدد پنج نشان دهنده توانایی آشکار است و عدد سه برای نشان دادن مهارت متوسط یا وقتی است که ارزیاب در مورد پاسخ درست نامطمئن میباشد. شیوه نمره گذاری ارائه شده بر اساس مصاحبه با بیش از ۱۲۰۰ دانش آموز، مصاحبه با صدها والدین و دانش آموز و مشاهده مستقیم رفتار افراد با اختلال یادگیری تعیین شده است.
پایایی و روایی :
میزان پایایی CPI از طریق همبستگی با روش بازآزمایی ۹۲/۰همبستگی حاصل از دونیمه آزمون بین ۸۰/۰ تا ۹۱/۰گزارش شده است. روایی CPI از طریق همبستگی با شاخص پردازش جهانی[۱۶۰] بین ۹۲/۰تا ۹۵/۰است. روایی پیشبین با ۱۲% خطای مثبت پیش بینی و ۱۰% خطای منفی پیش بینی ۷۸/۰گزارش شده است و روایی همزمان از ۷۱/۰ تا ۸۴/۰است. این اطلاعات موید این است که پرسشنامه مورد نظر از روایی و پایایی بسیار قوی برخوردار است (کروز، ۱۹۹۹).
پایایی و روایی در پژوهش حاضر: در این تحقیق برای تعیین پایایی آزمون روش آلفای کرونباخ به کار گرفته شد، که ضرایب آلفای کرونباخ هر یک از ابعاد و کل مقیاس به صورت زیر میباشد:
ضریب آلفای کرونباخ پردازش شنوایی ۷۶/۰، پردازش بینایی ۷۲/۰، پردازش متوالی ۷۷/۰، پردازش مفهومی ۷۳/۰، سرعت پردازش ۷۹/۰، توجه ۷۷/۰ و ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس ۸۹/۰ و به منظور بررسی روایی مقیاس از روش همبستگی بین پرسشهای هر بعد و نمره کل ابعاد پردازش شناختی استفاده شد که ضرایب همبستگی بین پرسشهای هر بعد و نمره کل ابعاد پردازش شناختی از ۳۷/۰ تا ۷۷/۰ متغیر است و نشان از روایی این مقیاس میباشد.
۳-۶- شیوه اجرای پژوهش
ابتدا پرسشنامه پردازش شناختی به فارسی ترجمه شد بعد توسط یک روانشناس مسلط به زبان انگلیسی و فارسی مورد بررسی قرار گرفت و شکافهای موجود بین ترجمه فارسی و انگلیسی برطرف گردید. در موادی که ترجمه فارسی و انگلیسی یکسان نبود انطباق لازم با حفظ جهت و محتوا صورت گرفت.
ابتدا فهرستی از مراکز ویژه بازپروری دانش آموزان اختلال یادگیری از سازمان آموزش و پرورش استثنایی تهیه گردید و با مراجعه به این مراکز و کسب اجازه از والدین دانش آموزان دارای اختلال یادگیری، پرسشنامه پردازش شناختی در مراکز اختلالات یادگیری توسط والدین به صورت انفرادی اجرا شد و محقق در تمامی موارد آماده پاسخگویی به سوالات والدین بود و در مواردی که لازم بود سوالات برای آنها توضیح داده شد.
۳-۷- روش تجزیه و تحلیل پژوهش
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش ابتدا شاخص های توصیفی متغیرهای مورد مطالعه اعم از فراوانی، میانگین و انحراف معیار مشخص شد. روشهای آماری مورد استفاده به منظور پاسخگویی به هر یک از سئوالات پژوهش به شرح زیر میباشد:
به منظور پاسخ به سوال اول پژوهش از تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر برای مقایسه ابعاد پردازش شناختی استفاده شد.
به منظور پاسخ به سوال دوم پژوهش از همبستگی نمرات سوالات هر بعد با نمره کل همان بعد استفاده شد.
به منظور پاسخ به سوال سوم پژوهش از روش آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی مقیاس سنجش پردازش شناختی استفاده شد.
به منظور پاسخ به سوال چهارم پژوهش از روش آماری تحلیل واریانس دو سویه استفاده شد.
فصل چهارم
نتایج پژوهش
۴-۱- مقدمه
هدف اصلی این پژوهش بررسی ابعاد پردازش اطلاعات کودکان با اختلال یادگیری بود. اطلاعات لازم جهت انجام این پژوهش با بهره گرفتن از پرسشنامه پردازش شناختی (کروز، ۱۹۹۹) برای ۱۲۰ آزمودنی ۳۸ دختر و ۸۲ پسر که در مراکز اختلال یادگیری در حال باز پروری بودند، توسط والدین تکمیل گردید و به وسیله نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. در این فصل ابتدا به یافته های توصیفی در خصوص متغیرهای مورد مطالعه پرداخته خواهد شد و در ادامه یافته های مرتبط با پرسشهای تحقیق ارائه میگردد.
۴-۲- یافته های توصیفی متغیرهای پژوهش
پردازش شناختی در این تحقیق با توجه به ادبیات تحقیق، دارای ۶ بعد میباشد، میانگین و انحراف استاندارد نمرات ابعاد پرسشنامه برای دختران و پسران و کل نمونه در جدول (۴-۱) آورده شده است.