۳-۵- شیوه جمع آوری داده ها
با کسب مجوز از اداره آموزش و پرورش و با حضور در مدرسه مقطع متوسطه اول تیزهوشان و هماهنگی با مدیر و مربیان تعداد ۲۳۰دانش آموز را به شیوه تصادفی انتخاب و برای دانش آموزان در مورد روند کار توضیحاتی ارائه گردید. جهت انتخاب تصادفی آزمودنی ها ابتدا به همه دانش آموزان یک کد داده شد، کد ها بر روی برگه کوچکی یادداشت و سپس با بهره گرفتن از قرعه کشی تعداد ۲۳۰ کد انتخاب شد. سپس با جمع آوری گروههای ۵۰ نفری از دانش آموزانی که کدشان انتخاب شده بود در نمازخانه مدرسه پرسشنامهها در اختیارشان گذاشته شد و به آن ها توضیح داده شد که این اطلاعات صرفا برای یک کار پژوهشی است و هیچ ارتباطی با مسئولین مدرسه ندارد و اطلاعات آن ها کاملا محرمانه خواهد ماند. پس از اتمام پاسخگویی پرسشنامهها جمع آوری گردید. پاسخنامه های ناقص کنار گذاشته شد و در مجموع پاسخنامه کامل۲۰۲ نفر نمره گذاری گردید. پس از نمره گذاری، نمرات در نرم افزار آماری SPSS-ver20 وارد شده و تحلیل های آماری انجام شد.
۳-۶- روش تجزیه و تحلیل داده ها
برای توصیف داده ها از میانگین و انحراف استاندارد، جدول توزیع فراوانی و درصد به همراه رسم جدول و نمودار استفاده شد.
برای تحلیل داده ها با توجه به مقیاس به کار رفته برای سنجش متغیرها و فرضیه های پژوهش، از آزمون های آماری پارامتریک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون هم زمان استفاده شد. در پژوهش حاضر کلیه تحلیل های آماری توسط نرم افزار (ver20.0) spss انجام پذیرفت.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
در این فصل به تجزیه و تحلیل داده ها خواهیم پرداخت، از این رو ابتدا میزان فراوانی و درصد مؤلفه های جمعیت شناختی و میزان میانگین و انحراف استاندارد هریک از ابعاد حمیات اجتماعی ادراک شده، مهارت اجتماعی و خودپنداره دانش آموزان در قالب یافته های توصیفی ارائه می شود و سپس با بهره گرفتن از شیوه های آمار استنباطی(همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون هم زمان) فرضیه های پژوهش بررسی خواهند شد.
۴-۱- یافته های توصیفی
در این پژوهش تعداد ۲۰۲ دانش آموز مقطع متوسطه اول مورد بررسی قرار گرفتند. جدول ۴-۱- میزان میانگین و انحراف استاندارد سن و معدل آزمودنی ها را ارائه میدهد.
جدول ۴-۱- میانگین و انحراف استاندارد سن و معدل آزمودنی ها
مؤلفه
میانگین
انحراف استاندارد
کمینه
بیشینه
سن
۷۲/۱۳
۶۹/۰
۱۳
۱۵
معدل
۷۷/۱۸
۹۹/۰
۱۷
۲۰
نتایج جدول ۴-۱- نشان داد که میانگین و انحراف استاندارد سن دانش آموزان دختر مورد بررسی ۶۹/۰ ± ۷۲/۱۳ سال بود. همچنین بررسی معدل دانش اموزان نیز نشان داد که در رنج ۱۷ تا ۲۰ قرار داشت و میانگین و انحراف استاندارد آنان ۹۹/۰ ± ۷۷/۱۸ بود. نتایج این تحلیل به صورت بصری در نمودار ۴-۱ ارائه شده است.
نمودار۴-۱-میانگین سن و معدل دانش آموزان
سطح تحصیلات پدر و مادر و پایه تحصیلی دانش آموزان از دیگر اطلاعات جمعیت شناختی بود که در این پژوهش بررسی شد. میزان فراوانی و درصد این مؤلفه های جمعیت شناختی در جدول ۴-۲ ارائه شده است.
جدول ۴-۲-میزان فراوانی و درصد سطح تحصیلات والدین و پایه تحصیلی نمونه های پژوهش
مؤلفه
گروه
فراوانی
درصد
تحصیلات پدر
زیر دیپلم
۲۰
۹/۹
دیپلم
۲۷
۳/۱۳
کاردانی
۴۸
۶/۲۳
کارشناسی
۶۹
۳۴
کارشناسی ارشد و بالاتر
۳۸
۷/۱۸
تحصیلات مادر
زیر دیپلم
۱۲
۹/۵
دیپلم
۴۹
۱/۲۴
کاردانی
۶۱
۳۰
کارشناسی
۵۳
۱/۲۶
کارشناسی ارشد و بالاتر
۲۷
۳/۱۳
پایه تحصیلی
هفتم
۶۷
۱۶/۳۳
هشتم
۷۰
۶۵/۳۴
نهم
۶۵
۱۷/۳۲
نتایح جدول ۴-۲ نشان داد که ۳۴ درصد از پدران دانش آموزان مورد بررسی دارای تحصیلات در مقطع کارشناسی و ۶/۲۳ درصد دارای تحصیلات در مقع کاردانی بودند. بررسی میزان تحصیلات مادران نیز نشان داد که ۳۰ درصد از آنان دارای تحصیلات در مقطع کاردانی و ۱/۲۶ درصد دارای تحصیلات در مقطع کارشناسی بودند. همچنین بررسی پایه تحصیلی آزمودنی ها نشان داد که ۶۵ نفر معادل ۱۸/۳۲ درصد از آزمودنی ها دانش اموز پایه نهم متوسطه اول، ۷۰ نفر معادل ۶۵/۳۴ درصد دانش اموز پایه هشتم و ۶۷ نفر معادل۱۷/۳۳ درصد دانش آموز پایه هفتم بودند. نتایج این تحلیل در نمودار های ۴-۲، ۴-۳ و ۴-۴ ارائه شده است.
نمودار ۴-۲- فراوانی سطح تحصیلات پدر دانش آموزان
نمودار ۴-۳- فراوانی سطح تحصیلات مادر
نمودار ۴-۴- میزان فراوانی پایه تحصیلی دانش آموزان
در این پژوهش جهت سنجش میزان حمایت اجتماعی ادراک شده از پرسشنامه حمایت اجتماعی شربان و ساگرمن استفاده شد، که دارای پنج خرده مقیاس میباشد. جدول ۴-۳ میزان میانگین و انحراف استاندارد و میزان کمینه و بیشینه این ۵ خرده مقیاس را در نمونه های مورد بررسی ارائه میدهد.
جدول ۴-۳- میانگین ، انحراف استاندارد و میزان کمینه و بیشینه ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده
مؤلفه
میانگین
انحراف استاندارد
کمینه
بیشینه
حمایت ملموس
۴۰/۶۶
۵۸/۸
۵۰
۸۰
حمایت هیجانی
۱۷/۶۹
۷۵/۷
۵۲
۸۰
حمایت اطلاع رسانی
۹۰/۶۶
۲۵/۳۶
۵۲
۸۸
مهربانی
۹۲/۶۲
۳۸/۹
۴۵
۹۰
تعامل اجتماعی
۹۶/۶۱
۳۸/۹
۴۵
۹۰
نتایج جدول ۴-۳ نشان داد که میزان میانگین و انحراف استاندارد حمایت ملموس در نمونه های پژوهش ۵۸/۸ ± ۴۰/۶۶، حمایت هیجانی ۷۵/۷ ± ۱۷/۶۹، حمایت اطلاع رسانی ۲۵/۳۶ ± ۹۰/۶۶، مهربانی ۳۸/۹ ± ۹۲/۶۲ و تعامل اجتماعی ۳۸/۹ ± ۹۶/۶۱ بود.
همچنین جهت سنجش مهارت های اجتماعی دانش آموزان از پرسشنامه مهارت های اجتماعی SSI استفاده شد. این پرسشنامه شش خرده مقیاس را در قالب بیانگری، حساسیت و کنترل هیجانی، بیانگری، حساسیت و کنترل اجتماعی ارائه میدهد. جدول ۴-۴ میزان میانگین و انحراف استاندارد و میزان کمینه و بیشینه مؤلفه ها را در آزمودنی های پژوهش ارائه میدهد.