۴بررسی تأثیر عوامل سرپرستی بر رضایت شغلی حسابرسان و انگیزه آ ن ها برای تداوم همکاری با مؤسسات حسابرسی
این پژوهش به بررسی تأثیر عوامل سرپرستی بر رضایت شغلی حسابرسان و انگیزه آن ها برای تداوم همکاری با مؤسسات حسابرسی پرداخته شد و به این نتیجه رسیدند که بین میزان رضایت شغلی حسابرسان و میزان اعمال اقدامات سهگانه سرپرستی در سازمان حسابرسی در مقایسه با مؤسسات حسابرسی تفاوت معناداری وجود دارد.رضازاده و همکاران، ۱۳۸۷۵آزمون عوامل مؤثر بر حقالزحمه حسابرسی صورتهای مالیدر این پژوهش عوامل مؤثر بر حقالزحمه حسابرسی بررسی شد. یافته های این تحقیق نشان داد اندازه شرکت، پیچیدگی عملیات شرکت، نوع مؤسسه حسابرسی و تورم ارتباط معنیداری با حقالزحمه حسابرسی دارند. اما متغیرهای ریسک حسابرسی و تحصیلات و تجربه مسئول تهیه کننده صورتهای مالی، با حقالزحمه حسابرسی رابطهای ندارد.نیکبخت و تنانی، ۱۳۸۹۶بررسی اثر خدمات و میزان حقالزحمههای غیر حسابرسی مؤسسات حسابرسی بر استقلال حسابرسبه این نتیجه رسیدند که از دیدگاه چهار گروه حسابداران، حسابرسان، مدیران سرمایهگذاری و اعتباردهندگان خدمات غیر حسابرسی درمجموع استقلال حسابرسان را نقض نمیکند. مقایسه دیدگاه این چهار گروه نشان میدهد ترتیب محافظهکاری آنان به ترتیب اعتباردهندگان، مدیران سرمایهگذاری، حسابداران و حسابرسان میباشد و تحقیق نشان میدهد که دیدگاه همه استفاده کنندگان نسبت به خدمات غیر حسابرسی غیرازاین، مواردی تقریباً شبیه یکدیگر است.نیکبخت و مهربانی، ۱۳۸۵۷تأثیر تجربه و پیچیدگی موضوعات حسابرسی بر قضاوت حسابرسنتایج، نشانگر این واقعیت است که تفاوت معناداری بین تصمیمگیری گروههای مورد آزمایش وجود دارد و حسابرسان کم تجربه خصوصاًً در مورد وظایف ساختار نیافته جانشینهای مطمئنی برای حسابرسان محسوب نمیشوند.سیرانی و همکاران، ۱۳۸۸۸بررسی فعالیتها و استقلال کمیته حسابرسی بر تقلب شرکتهای بزرگبه بررسی رابطه بین احتمال وجود سوء جریان در صورتهای مالی و کیفیت حاکمیت شرکتی پرداختند. بررسیها نشان داد، شرکتهایی که در آن ها تقلب صورت گرفته، درصد پایینی از مدیران مستقل را در ساختار هیئتمدیره خود دارند.Seamer et al., 2000۹بررسی افشای اطلاعات بر قضاوت حسابرسدر تحقیقات خود بررسی نمودند که رفتار ناکارآمد حسابرس متأثر از عوامل اجتماعی و دستورات نادرست ناظران است، ولی مقدار کمی از این رفتارها براثر قضاوت حرفهای و تصمیمات گزارششده میباشند.Dezor & Lord, 1994, 1997۱۰بررسی تأثیر موقعیت مؤسسات حسابرسی بر استقلال حرفه حسابرسی، تضاد حرفه – سازمانی و رضایت شغلیدر این تحقیق نشان داده شد که فشار صریح برای به وجود آمدن رفتار ناکارآمد باعث میشود که تضاد و تعارضی را برای کارکنان حرفهای که مسئولیت سازگار کردن خود با معیارهای اخلاقی رادارند به وجود میآورد.Bamber & Lyer, 2009۱۱بررسی حقوق حسابرس بر کیفیت حسابرسیدر تحقیقات خود اینگونه نشان دادند که حسابرسان کمتری را یافتند تا اصول پذیرفتهشده همگانی ([۴۹]GAAP) را بپذیرند و اینکه بیشتر ترجیح میدادند تا برای مشتری بهتر کار کنند که دستمزد بیشتری را دریافت میکردند.Rani et al., 2007۱۲بررسی رفتار حسابرس فرصتطلب بر پاسخگویی و هزینه های اعتباراثر فشارهای موقعیتی و شغلی در حسابرسی را بر روی رفتار فرصتطلبانه حسابرسان در دانشگاه دولتی نیوجرسی بررسی نمود و به این نتیجه رسید که وجود فشار مذکور در حسابرسی، توجه به هزینه های شهرت فردی را افزایش داده و منجر به ایجاد انگیزه در حسابرسان برای انجام فعالیتهایی میگردد که میتوانند اثربخشی فرایند حسابرسی را در معرض خطر قرار دهند.Peytcheva, 2008۱۳فشار بودجه زمانی، نوع شخصیت حسابرسان، و ترویج اعمال کاهنده کیفیت حسابرسییافته های حاصل از تحقیق بیانگر این است که رابطه معنیداری بین فشار بودجه زمانی و اتمام قبل از موقع یک گام حسابرسی وجود دارد. همچنین رابطه معنیداری بین نوع شخصیت حسابرسان و وقوع دو نوع اعمال کاهنده کیفیت حسابرسی وجود دارد.Gundry, 2007۱۴هویت حسابرسان، فشار مسئولیت پاسخگویی صاحبکار و رفتار مصلحتآمیز حسابرساناین پژوهش به این نتیجه رسید که علاوه بر انگیزه های اقتصادی و تمایلات جانبدارانه شناختی، عوامل اجتماعی و انفرادی نقش مهمی در رفتار مصلحتآمیز حسابرسان ایفاء میکنند.Jones, 2008۱۵بررسی تأثیر فرهنگ و گرایش اخلاقی بر قضاوت اخلاقی حسابداراندر این پژوهش به بررسی رابطه بین فرهنگسازمانی، ارزشهای شخصی حسابرسان و قضاوتهای حسابرسان پرداخته شد.. نتایج پژوهش آنان نشان داد که قضاوت در مؤسسات تحت تأثیر ارزشهای شخصی و متغیرهای محیطی از قبیل آیین رفتار حرفهای و دستورالعملهای اخلاقی است و فرهنگ مؤسسه بر قضاوتهای اخلاقی اثر غیرمستقیم دارد.Douglas, 2001۱۶بررسی تأثیر تجربه و پیچیدگی کار بر قضاوت حسابرسدر این پژوهش، قضاوت حسابرسان باتجربه و کم تجربه را در سطوح مختلف پیچیدگی کار حسابرسی آزموده شد و محققان به این نتیجه رسیدند که در کارهای پیچیده حسابرسی قضاوت حسابرسان باتجربه و حسابرسان کم تجربه با یکدیگر متفاوت است و در کارهای پیچیدهتر اثر تجربه نمایان است.Abdolmohammadi & Wright, 1987۱۷تأثیر تجربه بر قضاوت حسابرس در استفاده از شواهد نامربوطنتایج پژوهش نشان داد که تجربه، اثر اطلاعات غیر مربوط و پیچیده را بر قضاوت کاهش میدهد و حسابرسان باتجربه از اطلاعات غیر مربوط و پیچیده، در قضاوت تأثیر نمیپذیرند.Shelton, 1999۱۸تأثیر اهمیت مشتری بر استقلال حسابرس در پستهای سازمانیدر این پژوهش، اهمیت مشتری بهعنوان نسبتی از کل درآمدهای دریافتی از یک مشتری، تحت حقالزحمههای حسابرس و غیر حسابرسی و هزینه های کل بررسی گردید. نتایج این بررسی نشان داد که بین اهمیت مشتری و استقلال حسابرس رابطه معناداری وجود ندارد.Chan, 2009
۲-۵- پیشینه حسابرسی در ایران
حسابرسی به مفهوم بازرسی در ایران و اسلام به زمانی برمیگردد که منبعی (اعم از مالی و غیرمالی) درجایی وجود داشته و هرگاه انتقال ثروت مطرحشده، نوعی نظارت و بازرسی را نیز با خود به همراه داشته است (حساس یگانه، ۱۳۸۸). در زمان عباسیان، صاحبان قدرت و حامیان حکومت به موضوع برید علاقه بسیاری داشتند تا حدی که خودشان جزء اداره برید درمیآمدند و اوضاعواحوال افراد و مملکت را به طور شخصی تفتیش میکردند. منصور خلیفه عباسی میگوید که من بیش از هرکسی به چهار نفر مأمور نیازمندم، اول، قاضی بیپروا؛ دوم، رئیس گزمه که داد ستمدیده را از ستمگر بستاند؛ سوم، تحصیلداری مالیاتی که عادلانه رفتار کند و درنهایت، بازرسی که عملکرد این سه نفر را بهدرستی گزارش کند (حساس یگانه، ۱۳۸۸).