تمیز کردن شهر ومحل، عضویت در باشگاه ورزشی وسایر کلوب ها، تصمیم گیری در محل زندگی، شرکت در پروژه های محلی ، پی گیری مسائل محل وشهر و استان وکشور، تمایل به کاندید شدن در انجمن ساختمان ومحل وشهر،…..۳-مشارکتاطلاع از تنوع رسانه ها، مشارکت اطلاعاتی با افراد خارج از خانه، تولید اطلاعات (واقعی وغیر واقعی)، میزان سعی در کشف واقعی بودن اطلاعات ، اعتقاد به سانسور ، اطلاع از وضعیت محل، اطلاع از آخرین کتب و فیلم های تولید شده،….۴-آگاهی عمومیمیزان باور به صداقت ودرستی، منفور بودن کار خلاف قانون، باور به عدالت، توجه به مصلحت عامه۵-اخلاقیاتباور به جمع به جای فرد، مسئول بودن در برابر دیگران ، اجرای کار با هدف کمک به جامعه ، نگاه به کل کار به جای جزئی نگری، باور به جبران زیان وارده به اجتماع۶-مسئولیت اجتماعی
احترام به باورهای سایرین، باور به رعایت عرف ، رعایت قوانین،……۱-مقررات رفتاریفرهنگیصرفه جویی، غرور، احترام به پیرترها، پس انداز ، احترام به زنان وخلاقیت، نوآوری ، مدرک تحصیلی،…….۲-نرم ها وهنجارهاتحصیلات، شرکت در کار گروهی ، وجود روحیه تعاون، باور به پول و ثروت، باور به کرامت انسانی،……۳-ارزشهاباور به یک دین، اعتقادات مذهبی ، رعایت شعایر دینی، پایبندی وتعهد به دین، فداکاری دینی، شرکت در مراسم مذهبی،….دین وایدئولوژیتا چه اندازه نمادها را می شناسید ، سمبل ها چیست اند، پرچم خود راتوصیف کنید، سرود ملی کشور را بخوانید،………نمادهااسطوره های تاریخی شما کیستند ، چقدر ضرب المثل می دانید، چقدر شعر می دانید، چقدر شعرا ونویسندگان را می شناسید،……۴-مثل ها و استعاره هاشایعه (سرعت گسترش آن و باور پذیری )، ترس عمومی، فرد گرایی، دموکراسی، پاسخگویی،……جو وفضاامنیت محله ، ترس از تاریکی در شهر، سابقه حمله درمحیط ، شاهد حمله های غیر قانونی به دیگران ، احتمال وقوع خطر برای فرد، باور به امنیت اجتماعی،…….
۱-امنیتسیاسیشرکت در انجمن های محلی، شرکت در فعالیت های عام المنفعه، شرکت درNGOها۲-نهادهای عمومی ومدنیتعداد حزب،مشارکت در احزاب،شناخت جریان های سیاسی ،وابستگی شدید به یک جریان حزبی ،شرکت در انتخابات ،تبلیغ برای کاندید خاص ،میزان مخالفت های عملی،….۳-تحزب ومشارکت سیاسی وانتخاباترعایت قانون ،باور قانون ،میزان به کار گیری قانون در مورد خود ودیگران ،رعایت عدالت،…..۴-قانون مدارینقش رسانه ها ،سانسور در رسانه ،باورمردم به رسانه ها،تفاوت رسانه ها،…..۵-رسانه هاقیمت ها ،دارایی ها،بورس بازی،بازار رقابت،۱- ارزش روز شرکتاقتصادی
منبع:رحمانی و کاوسی، ۱۳۸۷
۲-۱۲- چگونگی افزایش موجودی سرمایه اجتماعی
سرمایه اجتماعی از کجا میآید، برای سیاستگذارانی که می خواهند موجودی سرمایه اجتماعی رادر کشوری مفروض افزایش دهند باید آموزنده باشد. دولت ها هم میتوانند بعضی کارهای مثبت برای ایجاد سرمایه اجتماعی انجام دهند و هم از دست زدن به کارهای دیگری که از موجودیت سرمایه اجتماعی می کاهد بپرهیزندچهار نظر به شرح زیر عنوان می شود:
– دولت ها اهرم های مشخصا متعددی برای ایجاد بسیاری از اشکال سرمایه اجتماعی در اختیار ندارند. سرمایه اجتماعی در بسیاری از موارد یکی از محصولات جنبی دین، سنت، تجربه مشترک تاریخی، و دیگر عوامل است که از کنترل هر دولتی خارج اند. سیاستگذاران هم چنین نیاز بدان دارند تا آگاه باشند که سرمایه اجتماعی، خصوصاً وقتی گروه هایی که شعاع اعتمادشان ناچیز است آن را تداعی کنند، میتوانند آثار خارجی منفی تولید کند و برای جامعه محیط بر آن گروه ها زیان و صدمه به بار آورد.
– عرصه ای که در آن دولت ها احتمالا بزرگ ترین قابلیت مستقیم در به وجود آوردن سرمایه اجتماعی را دارند، آموزش و پرورش است.مؤسسات آموزشی، سرمایه اجتماعی را صرفا انتقال نمی دهند بلکه سرمایه اجتماعی را به شکل قواعد و هنجارهای اجتماعی نیز منتقل میسازند. یکی از بزرگ ترین راه های جلوگیری از فساد این است که کیفیت آموزش حرفه ای دیوان سالاران عالی رتبه را افزایش بدهند و روحیه گروهی در بین این نخبگان به وجود آورند.
– دولت ها به صورت غیر مستقیم ایجاد سرمایه اجتماعی را از طریق تامین کالاهای عمومی به شیوه ای کارآ و به اندازه کفایت، به ویژه از طریق تعریف و تثبیت حقوق مالکیت و امنیت عمومی ترویج و تحکیم کنند.در صورت وجود یک محیط باثبات و امن برای کنش و واکنش و برای تعریف و تثبیت حقوق مالکیت است که احتمال آن که اعتماد به طور خودجوش در نتیجه تکرار کنش ها و واکنش ها ی افراد عقلانی به ظهور رسد افزایش مییابد.
– دولت ها وقتی تصمیم به انجام فعالیتی می گیرند که بهتر است بر عهده بخش خصوصی یا جامعه مدنی گذاشته شوند، تاثیر به شدت منفی بر سرمایه اجتماعی بر جای میگذارد. مبنای همکاری عادت است و اگر دولت در سازماندهی همه چیز دخالت کند، مردم به دولت وابسته میشوند و تواناییهای خودجوش خود را برای کار کردن با یکدیگر از دست میدهند(تاجبخش،۱۳۸۹: ۱۹۵-۱۹۳).
«سازمانها»، «افراد» و«جامعه» سه سطح سرمایه اجتماعی را تشکیل میدهند.
* سرمایه اجتماعی وسازمانها
ازآنجایی که اکثر تحلیل های مربوط به نوآوری، ابتدا بر روی سازمان متمرکز شده اند ، لذا سازمان در سطح اول سرمایه اجتماعی قرار میگیرد. بر اساس سیاست های مبتنی برتئوری های مدرن نوآوری ، انواع سازمان ها ی شرکتی ، دانشگاهی و دولتی باید در جهت تأمین نیازهای اقتصاد دانش محور حرکت کنند. دانشگاه ها باید به تأمین دانش بپردازند و شرکت ها باید تأمین منابع وچگونگی سودآوری کردن نوآوری ها را عهده دار شوند همچنین دانشگاه ها به تبادل دانش واطلاعات می پردازند. به طور سنتی دانش تولید شده در دانشگاه نه در بازار به فروش میرسد و نه از طریق یکی از بازیگران به دیگری داده می شود ، بلکه بدون هیچ گونه پیامدی میان دانشگاهیان مبادله می شود.
این سه بازیگر با وجود تفاوتهای مهم ، سرمایه اجتماعی را تولید میکنند دولت برای مشروعیت بخشیدن به فعالیت های خود ، به برقراری پیوندهای اجتماعی با شهروندان وسازمانها می پردازد. در شرکت های خصوصی و دولتی، پیوندهای اجتماعی به عنوان نتیجه گیری سرمایه گذاری آگاهانه در حوزه اقتصادی ، فنی واجرایی ظاهر می شود، اما دانشگاه ها جدا از این واقعیت که به روش های مختلف تأمین مالی میشوند ، دارای هویت بینالمللی متفاوتی هستند . این سرمایه اجتماعی دانشگاه دلیل مهم برای استقلال نسبی آن ها در مقابل بازیگران دیگر است.
بنابرین این سه نوع بازیگر ، به ایجاد آگاهانه سرمایه اجتماعی می پردازند و در تولید سرمایه اجتماعی خود جوش مشارکت دارند با توجه به مأموریت هر بازیگر ، ارزش ها وگرایش های خاصی توسعه مییابد که به سهم خود باعث گسترش وتوزیع پیوندهای داخلی وخارجی سازمان میشوند.
همچون افزایش پیچیدگی فعالیت های نوآوری در طول زمان می توان گفت : سرمایه اجتماعی سازمانها نیز پیچیده وپیچیده تر شده است .افراد بدون داشتن مهارت وتجربیات اجتماعی به سرمایه اجتماعی این شرکت های دانش محور دسترسی نخواهند داشت.
در جدول زیر فعالیت سنتی سه نوع سازمان باعلامت و فعالیت هایی که پیشبینی می شود توسط سیاست های مدرن نوآوریی انجام شودبا علامت ()نشان داده شده است.