اطلاع رسان کد ۶تغییر زمانی اثربخش است که قبل از اجرای آن فرهنگسازی شود.نگرش ممتنعاطلاع رسان کد ۷به نظر من وقتی سطح نیاز و توانمندی های افراد جامعه بالا می رود نیاز به تغییر در جهات به وجود میآید. با توجه به این که ما در دنیایی زندگی میکنیم که روز به روز در حال پیشرفت میباشد، مطمئنا ما نیز ناگزیر هستیم که در تمام ابعاد زندگی خود تغییر ایجاد کرده و خود را با دنیای جدید تطبیق دهیم.نگرش مثبتاطلاع رسان کد ۸تغییر یعنی تحول شرایط موجود.نگرش مثبت
علاوه بر دیدگاه کلی که معلمان نسبت به تغییر داشته اند، نسبت به تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم نیز موضع گیری هایی داشته اند که جدول ۴-۲ به این موضوع پرداخته است:
جدول ۴-۲٫ موضع کلی معلمان نسبت به تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲
اطلاع رسان
نوع بیان اطلاع رسان
استنتاج از اطلاعات
اطلاع رسان کد۱
به نظرم اینکه نظام آموزشی را تغییر دادهاند خوب است و مطمئنا به مرور زمان و با انجام اصلاحات بهتر خواهد شد.
نگرش مثبت
اطلاع رسان کد۲
تغییر کتاب ریاضی پایه هفتم خیلی عالی بود .
نگرش مثبت
اطلاع رسان کد۳
به دلیل ناگهانی بودن تغییر پذیرش آن دشوار است.
نگرش منفی
اطلاع رسان کد۴
تغییر با توجه به کتاب حاضر اصلا تغییر نبوده است.
نگرش منفی
اطلاع رسان کد۵
فعلا ما نه چیزی به ما یادداده اند و نه حتی گفتند برای چه دارند تغییر میدهند و از ما انتظاردارند تغییر را به بهترین نحو اجرا کنیم. با این وجود من احساس می کنم معلم های ما خیلی خوب برخورد کردیم و خوب داریم کنار می آییم.
نگرش مثبت
اطلاع رسان کد۶
به نظر من هر تغییری در دراز مدت تاثیر دارد و به مرور میتواند آثار و تبعات منفی خودش را از بین ببرد.
نگرش مثبت
اطلاع رسان کد۷
در حالت کلی تغییرات کتاب ریاضی پایه هفتم خوب بود زیرا با توجه به اینکه سطح هوش و استعداد دانش آموزان بالا رفته است، کتابی که ده یا شاید پانزده سال پیش تالیف شد ، جوابگوی دانش آموزان امروز ما نبود.
نگرش مثبت
اطلاع رسان کد۸
تغییرات ریاضی پایه هفتم واقعا لازم بود اما، به نظرم من اگر این تغییر از پایه اول اجرا می شد و تا پایه های بالاتر ادامه پیدا می کرد ، خیلی بهتر بود.
نگرش مثبت
معلمانی که نگرش مثبت ومنفی به تغییرات داشته اند، هر کدام نگاه مثبت و نقدهایی به تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم داشته اند و دلایلی را مطرح کردهاند که در جدول (۴-۳ )به این دلایل پرداخته شده است:
جدول ۴-۱٫ نگاه مثبت به تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲
مصادیق
ابعاد
مفاهیم
اطلاع رسان کد۲: تغییر کتاب درسی ریاضی پایه هفتم خیلی عالی بود و مطالب آن نسبت به کتاب قدیم خیلی پیشرفته تر شد.
اطلاع رسان کد۵: درکتاب درسی جدید ریاضی پیشرفته تری به بچه ها آموزش می دهدو خیلی از هدف هایی مثل درگیر کردن حواس بچه ها در جریان یادگیری که اصلادر کتاب قبلی به آن توجه نشده بود، این کتاب توجه میکند.
عمیق تر و پیشرفته تر شدن محتوای کتاب
نگاه مثبت به تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم
اطلاع رسان کد۱: در کتاب های درسی جدید کاربرد ریاضیات در زندگی روزمره را بیشتر می بینیم.
کاربردی تر شدن مطالب کتاب درسی
اطلاع رسان کد۵: در مجموع، درکتاب درسی جدید، تعامل بین معلم و دانش آموز و دادن بازخورد به دانشآموزان بیشتر شده است.
اطلاع رسان کد۷: در کتاب درسی جدید، تعامل بین معلم و دانش آموز بیشتر شده و دانش آموز در جریان تدریس فعال میباشد.
افزایش تعامل بین معلم و دانش آموز
اطلاع رسان کد۵: کتاب درسی جدید چون فعالیت محور است ،بچه ها را بیشتر درگیر میکند، حسهای مختلف بچه ها درگیر می شود.
اطلاع رسان کد۲: کتاب درسی جدید فعالیتهایش بیشتر شده و انجام فعالیت قبل از تدریس توسط دانش آموز باعث می شود دانش آموز پیش زمینه داشته باشد.
فعالیت محور بودن کتاب درسی
اطلاع رسان کد۵: کتاب درسی جدید چون فعالیت محور است ،بچه ها را بیشتر درگیر میکند، حسهای مختلف بچه ها درگیر می شود.
درگیر کردن حس های مختلف دانش آموزان در جریان تدریس
جدول۴-۲٫ نگاه منتقدانه به تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲
مفاهیم
ابعاد
مصادیق
نگاه منتقدانه
به تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم
عدم انسجام منطقی محتوای کتاب درسی
طلاع رسان کد۶: کتاب درسی جدید هم مباحث کتاب با هم همخوانی ندارند. کتاب درسی مسائلی را در فصل اول آورد که با روش معادله حل می شد ولی تدریس مبحث معادله در فصل های جلوتر بود به نظر من مطالب کتاب درسی توالی ندارد و گسستگی دارد.
اطلاع رسان کد۲: به نظر من ساختار کتاب درسی ریاضی ما را با چالش مواجه می کرد، زیرا یک سری مطالب پیش نیاز یادگیری مطالب دیگر بود که کتاب درسی این موضوع را رعایت نکرده بود.
زیاد بودن سرفصل های کتاب درسی
اطلاع رسان کد۴: کتابی را دادند که سرفصلهایش خیلی زیاد بود و ما نمیدانستیم مطالب را چطور به بچه ها تفهیم کنیم.
عدم اعتباربخشی کتاب درسی
اطلاع رسان کد۵: کتاب درسی که نوشته شده بود آنچنان که باید اعتباربخشی نشد، و از معلمان نظرخواهی باید می شد که نشد.
عدم تناسب محتوای کتاب درسی با توانایی دانش آموزان
اطلاع رسان کد۳: تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم اصلاً خوب نبود، کتاب درسی که نوشته شد، کتابی بالاتر از سطح متوسط بود و جوابگوی دانشآموزان متوسط به پایین نبود.
عدم آمادگی دانش آموزان برای تغییر
اطلاع رسان کد۱: بچه ها در برابر تغییر مقاومت میکنند و میگویند چرا این فشار باید روی ما باشد و چرا ما باید سختی تحمل کنیم.
اطلاع رسان کد۸: بچه هایی که با تغییرات پایه ششم و هفتم مواجه شدند، تا پنجم را نظام قدیم خواندند و ناگهان با یک تغییر نظام مواجه شدند و این باعث شد که دچار چالش شوند و کمی هم مقاومت کنند.
ناگهانی بودن تغییرات
اطلاع رسان کد۳: به نظر من بزرگترین اشتباهی که نظام آموزشی ما انجام داد این بود که ناگهان از سال ششم این تغییر را ایجاد کردند، بدون این که به معلمین و دانشآموزان آمادگی دهند.
اطلاع رسان کد۸: بچه هایی که با تغییرات پایه ششم و هفتم مواجه شدند، تا پنجم را نظام قدیم خواندند و ناگهان با یک تغییر نظام مواجه شدند و این باعث شد که دچار چالش شوند و کمی هم مقاومت کنند.