مقاله های علمی- دانشگاهی – ۵-۳- پیشنهادهای پژوهشی – 1
۵-۲- محدودیت ها
-
- محدود به پسران: این درحالی است که پژوهشها نشان میدهد متغیر جنسیت از عوامل تأثیرگذار بر تحول نظریه ذهن در افراد است.
-
-
- محدود به عملکرد بالا: به نظر میرسد چون در این روش نیازی به استفاده از زبان نیست، میتوان از آن برای سایر اختلالات طیف اتیسم (اختلالات با شدت بیشتر) استفاده نمود.
-
-
- پراکندگی ۶ – ۱۰ سال: با توجه به نتایج پژوهشهای بسیاری که مورد بحث قرار گرفت بهتر بود که این روش برای کودکان سنین پایین تر و در مدت زمان طولانیتری اجرا میشد.
-
- طول مدت مداخلات: در این پژوهش مداخلات دو ماه طول کشید که به نظر میرسد اگر طولانی مدت میبود اثرات درمانی بیشتری در آزمودنیها ایجاد مینمود.
-
- عدم امکان بررسی دقیق اثر متغیر سن آزمودنی و طول مدت دریافت مداخلات: همان طوری که بحث شد، چون در این پژوهش کودکانی که سنین بالاتر داشتند و اثرات درمانی در مورد آنها بیشتر بود، همانهایی بودند که مداخلات طولانی مدتتر و در سنین پایینتری دریافت کرده بودند؛ امکان بررسی اینکه آیا متغیر سن مؤثر بود یا تاریخچه دریافت مداخلات وجود نداشت.
- شرکت کنندگان پژوهش تحت تأثیر مداخلات آموزشی دیگر در مرکز بودند.
۵-۳- پیشنهادهای پژوهشی
-
- این پژوهش با تفکیک جنسیت در کودکان با اختلال اتیسم با عملکرد بالا بکارگرفته شود، تا متغیر جنسیت نیز مورد بررسی قرار گیرد.
-
- چون در این روش نیازی به استفاده از زبان نیست، از این روش برای سایر اختلالات طیف اتیسم (اختلالات با شدت بیشتر) استفاده نمود و اثرات آن در این اختلالات را نیز مورد سنجش قرار داد.
-
- با توجه به نتایج پژوهشهای بسیاری که مورد بحث قرار گرفت بهتر است که این روش برای کودکان سنین پایینتر و در مراحل اولیه رشد اجرا شود تا اثراتی معنادارتر و پایدارتری در گذشت زمان داشته باشد.
-
- پژوهش مشابهی در طول مدت زمان طولانیتری اجرا گردد تا اثرات احتمالاً بیشتر و پایدارتر این روش در انواع مختلف اختلالات طیف اتیسم مورد ارزیابی قرار گیرد.
-
- پژوهش مشابهی انجام شود که در آن دو گروه کودکان سنین بالا بدون دریافت مداخلات و کودکانی که مداخلات را در طول دوره ی طولانیتری دریافت کرده بودند مورد مقایسه قرار گیرند، چون در این پژوهش کودکانی که سنین بالاتر داشتند و اثرات درمانی در مورد آنها بیشتر بود، همانهایی بودند که مداخلات طولانی مدتتر و در سنین پایینتری دریافت کرده بودند؛ امکان بررسی اینکه آیا متغیر سن مؤثر بود یا تاریخچه دریافت مداخلات وجود نداشت.
- در پژوهشی مشابه این روش را برای کودکانی اجرا نمایند که در زمان اجرای پژوهش تحت تأثیر هیچ گونه مداخله ی دیگری نباشند، تا اثر واقعی روش ارزیابی شود.
۵-۴- پیشنهاد کاربردی
- پیشنهاد می شود روش دوسا جهت بالا بردن و بهبود عملکردهای حرکتی و شناختی برای کودکان مبتلا به اتیسمی که عملکرد بالا دارند در خانه، مراکز توانبخشی این کودکان و مدارس استثنائی به کار رود.
منابع
منابع فارسی
-
- ادیب سرشکی، نرگس؛ پورمحمدرضا تجریشی، معصومه؛ عبدالله زادهرافی، مهدی. (۱۳۸۹). تأثیرآموزش نظریه ذهن بر بهبود رفتار انطباقی دانش آموزان کم توان ذهنی، طرح پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
-
- ارمغان، شیرین. (۱۳۹۰). بهبود توانایی توجه اشتراکی کودکان مبتلا به طیف اتیسم از طریق برنامه آموزش والدین. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی (منتشر نشده).
-
- اسدی گندمانی، رقیه؛ نسائیان، عباس؛ شریفی درآمدی، پرویز. (۱۳۹۱). دلبستگی عمومی والدین و نظریه ذهن دانش آموزان کم توان ذهنی، فصلنامه افراد استثنائی، سال دوم، شماره ۸٫٫ ۹۹-۱۱۶٫
-
- اسلامی چهرازی، زهرا؛ قربانی، مریم؛ آقایی، اصغر. (۱۳۹۲). رابطه بین شیوه های فرزند پروری با نظریه ذهن در دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی شهر اصفهان ۹۱ – ۹۰، شناخت اجتماعی، سال دوم، شماره ۳٫ ۳۴ – ۴۳٫
-
- اصلان خانی، محمد علی. (۱۳۷۸). تأثیر فعالیتهای جسمانی در تسهیل فرایند رشد شناختی، حرکت، سال ۱، ۸۵- ۹۵٫
-
- امین یزدی، امیر. (۱۳۸۳). شناخت اجتماعی : تحولات استدلال نظریه ذهن در کودکان، مطالعات تربیتی و روان شناسی، سال ۵، ۴۳ -۶۶٫
-
- انصاری نژاد، سمیه؛ موللی، گیتا؛ ادیب سرشکی، نرگس. (۱۳۹۲). اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر، پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره، سال۱، شماره ۲٫ ۱۰۵-۱۲۰٫
-
- بخشی، محبوب. (۱۳۹۰). تأثیر آموزش نظریه ذهن بر ارتقاء مهارت های اجتماعی کودکان عقب مانده ۸ – ۱۲ سال. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (منتشر نشده).
-
- برگر، ک. (۱۳۸۸). روان شناسی رشد. ترجمه ی اسماعیل سعدی پور، تهران: نشر دوران.
-
- بلوم، بنجامین؛ انگهارت، ماکس؛ فرست، جی ادوارد؛ هیل، واکر؛ کراتول، دیوید. (۱۳۸۸). طبقه بندی هدفهای پرورشی، ترجمهی سیف وعلی آبادی، تهران: رشد.
-
- بهرامی، فاطمه. (۱۳۹۰). بهبود در تعامل اجتماعی کودکان اتیستیک متعاقب آموزش تکنیکهای کاتا، مجموعه مقالات ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت بدنی و علمی ورزش ایران.
-
- توسلی، تذکره .(۱۳۸۹). بررسی اثربخشی لگو درمانی در بهبود مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا (منتشر نشده).
-
- حسن زاده، سعید. (۱۳۸۴). نظریه ذهن در کودکان ناشنوا، پژوهش در حیطه کودکان استثنائی، ۵، ۱۴۳-۱۶۴٫
-
- درتاج، فریبزر؛ عاصمی، فریبا. (۱۳۹۱). بررسی میزان تاثیر برنامه منتخب حرکتی بر توانمندی ادراکی- حرکتی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیر آموز پایه دوم، دوره۱، شماره۴٫ ۳۵-۵۶٫
-
- رحیمی، سعید .(۱۳۸۹). مهارتهای حرکتی در کودکان دارای اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه، تعلیم و تربیت انسانی، شماره ۱۰۰ و ۱۰۱٫ ۴۶ – ۵۷٫
-
- سادات فخر، طیبه. (۱۳۸۰). ارزیابی و مقایسه کارایی دو روش درمان دارویی و توانبخشی روانی (دوساهو) بر بهبود مشکلات ادراکی – حرکتی کودکان مبتلا به ناتوانی ذهنی خفیف. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی: دانشکده علوم اجتماعی و روان شناسی (منتشر نشده).
-
- علی اکبری دهکری، مهناز؛ دادخواه، اصغر؛ مهردادفر، فریبا؛ محتشمی، طیبه؛ کردستانی، داوود. (۱۳۹۰). بررسی اثر بخشی توانبخشی روانی دوساهو بر تعامل اجتماعی و مؤلفه های آن در کودکان فلج مغزی. کودکان استثنائی، سال یازدهم، شماره ۳٫ ۲۵۴- ۲۴۵٫
-
- قربعلی، اکرم؛ بشارت، محمد علی. (۱۳۹۲). رابطه هوش هیجانی مادران با توانایی نظریه ذهن کودکان. تازههای علوم شناختی، سال ۱۵، شماره ۲٫ ۴۱ – ۴۹٫
-
- قمرانی، امیر؛ البرزی، شهلا. (۱۳۸۴). بررسی تحولی نظریهذهن در دانش آموزان عقبمانده ذهنی خفیف و عادی ۷ تا ۹ سال. مطالعات روان شناختی. شماره ۵-۴، ۷-۳۰٫