۲-۳-۵-۲-۲- کیفیت اطلاعات
مدیریت یکپارچه زنجیره تأمین میسر نخواهد بود مگر با ایجاد اطمینان در شبکه که اطمینان در شبکه از جریان درست، سالم و دقیق اطلاعات و ارتباطات ناشی میگردد (گیوریان و دیندار فرکوش، ۱۳۹۰).
در حالی که اطلاعات دارای اهمیت است، اهمیت تأثیر آن بر روی مدیریت زنجیره تامین بستگی به این امر دارد که چه اطلاعاتی به اشتراک گذارده میشود و به چه هنگام و چگونه و با چه کسی این امر انجام میشود(Li et al, 2006).
برای مدیریت مؤثر زنجیره تأمین، ضروری است که تأمینکنندگان و مشتریان با یکدیگر و در یک روش هماهنگ و با شراکت و ارتباطات کامل اطلاعاتی، با یکدیگر تعامل داشته باشند. این امر یعنی جریان سریع اطلاعات در میان ارکان زنجیره، آن ها را قادر میسازد که زنجیره تامین بسیار کارایی را ایجاد کنند (معبودی و همکاران، ۱۳۸۸).
کیفیت اشتراکگذاری اطلاعات حدی را بررسی میکند که تا آن حد اطلاعات مبادله شده بین سازمانها، نیازهای سازمانها را برطرف میسازند. کیفیت اطلاعات یک معیار مهم برای مفید بودن سیستم مدیریت زنجیره تأمین است (شفیعی و تارمست، ۱۳۹۳).
کیفیت اطلاعات زمانی حاصل میشود که یک شرکت مرکزی و شرکای زنجیره تامین آن، اطلاعات استراتژیک و عملی را در روابطی مطمئن به اشتراک بگذارند. عملکرد زنجیره تامین به کیفیت اطلاعات مشترک بین شرکتهای شریک وابسته است. سه بعد کیفیت تسهیم اطلاعات عبارتاند از: صحت، اعتمادپذیری (اطمینان و اعتبار) و بهوقت بودن. امنیت یکی از جوانب اساسی کیفیت اطلاعات است. لذا این مطالعه، چهار ویژگی کیفیت اطلاعات را شامل میشود که عبارتاند از: صحت، اعتمادپذیری، بهوقت بودن و امنیت اطلاعات بین یک شرکت مرکزی و شرکای اصلی زنجیره تامینش (Sun Hee Youn et al, 2014).
۲-۳- پیشینه تحقیق
۲-۳-۱- پیشینه های تحقیق در داخل کشور
۱- تحقیقی در سال ۱۳۸۷ توسط رحمان سرشت و افسر تحت عنوان «اثر تسهیم اطلاعات بر استراتژیهای رقابتی و عملکرد زنجیره تأمین» انجام شد. آن ها بیان میکنند که نقش تسهیم اطلاعات در دستیابی به رقابتپذیری موضوعی است که در سطوح مختلف اعم از شرکت، کسب و کار و زنجیره تأمین در سالهای اخیر موردتوجه بسیاری از محققان قرارگرفته است. در این تحقیق، اثر تسهیم اطلاعات بر استراتژیهای رقابتی و عملکرد زنجیره تأمین مدنظر است. بدین منظور، با توجه به مزیتهای رقابتی صنعت فولاد در ایران، زنجیره تأمین فولاد (شامل شرکتهای فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوبآهن اصفهان) برای بررسی انتخابشده و نظرات ۹۵ نفر از مدیران و کارشناسان شرکتهای مذکور به عنوان نمونه موردبررسی قرار گرفتهاند. سپس از روش مدل یابی معادلات ساختاری برای تجزیهو تحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج تحقیق نشانگر آن است که تسهیم اطلاعات با استراتژیهای رقابتی زنجیره تأمین رابطه مستقیم و معنیداری داشته و استراتژیهای رقابتی زنجیره تأمین نیز رابطه مستقیم و معنیداری با عملکرد زنجیره تأمین دارند.
۲- تحقیقی در سال ۱۳۸۹ توسط محمودی و همکارانش تحت عنوان «بررسی تأثیر گردش اطلاعات بر مدل زنجیره تأمین ساخت طبق سفارش مبتنی بر رویکرد سیستمهای پویا» انجام شد. آن ها در این تحقیق بیان میکنند که زنجیره تأمین دارای ساختار چندبعدی است که با تمرکز بر یکپارچهسازی کلیه فرآیندهای منبع یابی، تولید و توزیع سعی در تحویل بهموقع محصولات نهایی به مشتریان را دارد. توجه زیاد به زنجیره تأمین منجر به نیاز به یک رویکرد مناسب جهت مدیریت پیچیدگی و گستردگی حوزه زنجیره تأمین گشته است. عملیات زنجیره تأمین تابعی از متغیرهای زیادی هستند که با یکدیگر وابستگی دارند. هدف اصلی زنجیره تأمین بهینهسازی عملکرد کل زنجیره با توجه به رفتار پویای آن میباشد. هدف این مقاله ارائه یک چارچوب برای شبیهسازی عملیات زنجیره تأمین با یک پیچیدگی متوسط و با رویکرد سیستمهای پویا است. مدل ارائه شده دارای چهار سطح با محوریت تولیدکننده و با سیستم ساخت طبق سفارش میباشد. هدف تحقیق مدلسازی شبکه زنجیره تأمین و به دست آوردن پاسخ درست به رفتار آن با یکپارچه نمودن سیستم گردش اطلاعات میباشد. همچنین عملکرد سیستم با توجه به شرایط اولیه، تحت چهار سناریوی متفاوت موردبررسی قرار میگیرد. معیارهای عملکردی محاسبهشده در این تحقیق شامل میزان موجودی، میزان ذخیره اطمینان، کمبود و میزان رضایت مشتری برای هر چهار رده زنجیره تأمین میباشد. تحلیل رفتار مدل در مدل پایه و سناریوهای مختلف در طول یک سال با بهره گرفتن از شبیهسازی انجامشده است که بیانگر آن است که سیستم گردش اطلاعات یکپارچه میتواند با کاهش ذخیره اطمینان درصد رضایتمندی مشتری را در سطح بالایی حفظ نماید.
۳- تحقیقی در سال ۱۳۹۱ توسط صفری و همکارانش تحت عنوان «مدلسازی عوامل مؤثر بر به اشتراکگذاری اطلاعات در زنجیره تأمین شرکت ایرانخودرو خراسان با بهره گرفتن از روش ترکیبی نگاشت علّی و شبکه های بیزین» انجام شد. آن ها در این تحقیق بیان میکنند که صنعت خودرو ازجمله صنایعی است که همواره تلاش برای مشارکت و هماهنگی با شرکای زنجیره تأمین در آن موردتوجه بوده است. نظر به اهمیت مسئله به اشتراکگذاری اطلاعات به عنوان مکانیزم اصلی هماهنگی زنجیره تأمین برای مدیران ارشد شرکتهای ایرانی فعال در امر خودروسازی، هدف این پژوهش، طراحی و مدلسازی عوامل مؤثر بر به اشتراکگذاری اطلاعات در زنجیره تأمین شرکت ایرانخودرو خراسان بوده است. جامعه آماری پژوهش، خبرگان زنجیره تأمین شرکت ایرانخودرو خراسان هستند. بر همین اساس، ابتدا بامطالعهی ادبیات موضوع و مرور پیشینه بیست عامل زیرمجموعه این سازه تعریف شد که با انجام چند مصاحبه با خبرگان، عوامل فوق به ۲۲ مورد افزایش یافت. در ادامه، مدل مفهومی پیشنهادی از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته محک خورده شد. این پژوهش ازنظر متدولوژیک بر اساس روش انجام میشود؛ بدین ترتیب که ابتدا با بهره گرفتن از متدولوژی مدلسازی نقشه علّی، مدل «تحقیق آمیخته متوالی» اولیه ارائه شده است. برای اطمینان از مدل طراحی شده، از مدلسازی شبکه های بیزین نیز در جهت تأیید مدل استفاده شده است. خروجی نهایی این پژوهش مدل مفهومی به اشتراکگذاری اطلاعات در زنجیره تأمین شرکت ایرانخودرو خراسان است.