مجموع مجذورات
درجه آزادی
میانگین مجذورات
مقدار آماره F
سطح معناداری
گروه آزمایشی
۱۱۹/۱۷
۱
۱۱۹/۱۷
۰۱۵/۸
۰۰۶/۰
پیش آزمون
۷۳۳/۵۳
۱
۷۳۳/۵۳
۱۵۸/۲۵
۰۰۰/۰
تعامل گروه و پیش آزمون
۰۱/۰
۱
۰۱/۰
۰۰۵/۰
۹۴۶/۰
خطا
۸۷۸/۱۲۳
۵۸
۱۳۶/۲
کل
۱۶۶۳۷
۶۲
چنان که در جدول ۴-۸ مشاهده میشود، مقدار سطح معناداری آزمون ۹۴۶/۰ میباشد، با توجه به اینکه مقدار سطح معنادی آزمون بیشتر از ۰۵/۰ است (Sig>0.05) میتوان با اطمینان ۹۵% گفت مفروضه همگنی شیب رگرسیونی تأیید میشود. به عبارتی تعامل معنادار نیست بنابرین فرضیه همگنی شیب رگرسیونی تأیید میشود.
۴-۳-۳-۴ تحلیل کوورایانس
پس از بررسی و تأیید مفروضه یکسانی واریانسها و مفروضه یکسانی شیب رگرسیونی، مستقل بودن گروه ها مورد توجه است که چون آزمودنی ها در دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی جایگزین شده اند، این مفروضه هم مورد تأیید است. نتایج تحلیل کوواریانس نمرات پیش آزمون و پس آزمون بین این دو گروه در رابطه با فرضیه این پژوهش در جدول ۴-۹ گزارش شده است.
جدول ۴-۹ آزمون تحلیل کوواریانس
مجموع مجذورات
درجه آزادی
میانگین مجذورات
مقدار آماره F
سطح معناداری
مجذور سهمی اتا
پیش آزمون
۷۲۴/۵۳
۱
۷۲۴/۵۳
۵۸۵/۲۵
۰۰۰/۰
۳۰۲/۰
گروه آزمایشی
۸۰۱/۳۹
۱
۸۰۱/۳۹
۹۵۵/۱۸
۰۰۰/۰
۲۴۳/۰
خطا
۸۸/۱۲۳
۵۹
۱۰۰/۲
کل
۱۶۶۳۷
۶۲
در جدول ۴-۹ مجموع مجذورات، درجه آزادی، میانگین مجذورات و مقدارF محاسبه شده است. با توجه به اینکه مقدار سطح معنادی آزمون (۰۰۰/۰) کمتر از ۰۵/۰ است (Sig<0.05) میتوان با اطمینان ۹۵% وجود اختلاف معنی دار بین داده ها نتیجه گیری میشود، بنابرین روش آزمایشگاه مجازی و حقیقی بر نمره دانش آموزان تاثیر دارند.
جدول ۴-۱۰ میانگین تعدیل شده
میانگین
انحراف استاندارد
فاصله اطمینان ۹۵%
حد بالا
حد پایین
روش مجازی
۰۷۵/۱۷
۲۶۰/۰
۵۹۶/۱۷
۵۵۵/۱۶
روش حقیقی
۴۷۳/۱۵
۲۶۰/۰
۹۹۴/۱۵
۹۵۲/۱۴
با توجه به () اثر معنی دار عامل بین آزمودنهای گروه وجود دارد. بنابرین می توان گفت روش تدریس با کمک آزمایشگاه مجازی موجب افزایش بیشتر نمره دانش آموزان شده است. پس می توان نتیجه گرفت که روش آزمایشگاه مجازی نسبت به انجام آزمایش به روش حقیقی تاثیر بیشتری بر یادگیری علوم تجربی دانش آموزان داشته است.
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
۵-۱ مقدمه
در این فصل، نتایج حاصل از تحلیل های آماری به صورت کلی و با توجه به مباحث نظری و تحقیقات مشابه مورد بررسی قرار میگیرد. در خاتمه با بهره گرفتن از نتایج به دست آمده، محدودیت های پژوهش و پیشنهادهای کاربردی و پژوهشی ارائه می شود. هدف کلی تحقیق بررسی تاثیر آزمایشگاه حقیقی و واقعی بر یادگیری علوم تجربی است که در این راستا اثر آزمایش واقعی بر میزان یادگیری و اثر آزمایش مجازی بر یادگیری نیز مورد بررسی قرار گرفت در نهایت اثر بخشی روش های مختلف انجام آزمایش بر یادگیری مقایسه گردید.
روش تحقیق روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بوده و حجم نمونه شامل دو کلاس ۳۱ نفری پایه هفتم دوره اول متوسطه بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت بررسی فرضیه های پژوهش از آمار توصیفی، میانگین، انحراف معیار، انحراف استاندارد و نمودار استفاده شد و برای تحلیل داده ها بر اساس آمار استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.
۵-۲ خلاصه پژوهش و بحث
با توجه به نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با اطمینان ۹۵% می توان نتیجه گرفت استفاده از روش آزمایشگاه مجازی و حقیقی بر بادگیری درس علوم تجربی تاثیر مثبت داشته و با مقایسه نتایج دو گروه می توان به این نتیجه رسید که روش تدریس به کمک آزمایشگاه مجازی موجب افزایش نمره بیشتر و یادگیری بهتر دانش آموزان گردیده است.
نتایج به دست آمده در این تحقیق با نتایج پژوهش فرح نیا و اسماعیل پور(۱۳۸۸) با عنوان مقایسه تاثیر برگزاری آزمایشگاه الکتریسیته به شیوه مجازی، حقیقی و جامع بر یادگیری و مهارت دانشجویان، که حاکی از تاثیر چشمگیر شیوه های جدید به کار گرفته شده بر یادگیری و مهارت دانشجویان نسبت به گروهی که آزمایشگاه را به صورت سنتی گذرانده اند بود همسو میباشد. و همچنین نتایج حاصل با نتایج پژوهش کاغذگران، قصاب زاده و اسماعیلی (۱۳۸۸) با عنوان رویکردی عملیاتی برای ارائه دروس عملی در آموزش الکترونیکی، که نشان داد این روش برای آموزش آزمایشگاه مجازی دروس مهندسی برای دانشجویان که با محدودیت مکان و زمان روبرو هستند مفید واقع شده و دانشجویان میتوانند جهت انجام آزمایش به آزمایشگاه مرتبط میشوند و پژوهش رضوانی بیل داشی (۱۳۹۳) با عنوان ((تاثیر آزمایشگاه مجازی بر راهبردهای یادگیری)) که نتایج به دست آمده حاکی از تاثیر مثبت استفاده از آزمایشگاه مجازی بر راهبردهای یادگیری شناخت و فراشناخت در دانش آموزان پایه اول مقطع متوسطه شهر قرچک بود همسو میباشد. همچنین نتایج به دست آمده با پژوهش بازکورت [۷۷] و آیلیک [۷۸](۲۰۱۰ نقل از اصغری ، ۱۳۸۸) با عنوان ((تاًثیر آزمایش های شبیه سازی شده بر باور دانش آموزان در مورد فیزیک)) که مشاهده شد ارائه درس از طریق آزمایشگاه مجازی تعاملی تاًثیر مثبتی بر باور دانش آموزان در مورد فیزیک و همچنین پیشرفت تحصیلی در آن ها داشته است و همچنین نتایج تحقیقات باج پای[۷۹] (۲۰۱۳) با عنوان توسعه مفاهیم فیزیک از طریق آزمایشگاه مجازی، که نشان داد آموزان مفاهیم فوتوالکتریک را از طریق آزمایشگاه مجازی در مقایسه با آزمایشگاه واقعی بهتر آموختند همسو میباشد و نتایج حاصل با نتایج پژوهش تاتلی و آیاس[۸۰] (۲۰۱۱) با عنوان تاثیر آزمایشگاه مجازی بر موفقیت دانش آموزان، که نشان داد توسعه نرم افزار آزمایشگاهی شیمی مجازی موثرتر از آزمایشگاه واقعی است همسو بوده است که به نظر میرسد دلیل همسو بودن نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های بیان شده، گسترش و توسعه نرم افزارهای شبیه سازی شده و طراحی جذاب آن هاست که با توجه به گسترش فناوری ها و امکانات هوشمند مجازی و کاربرد آن ها و علاقمندی به استفاده از آن ها در جامعه، احتمالا تاثیر بیشتری بر دانش آموزان گذاشته است.