۱۳۹۳رشیدی، احتشام و همکارانشناسایی کارکردهای رسانه های جمعی در مدیریت بحران بلایای طبیعی بر اساس فرایند تحلیل شبکه اییافته های تحقیق نشان میدهد که نیازهای مخاطبان در مرحله ی پیش از بحران شامل نیاز به آمادگی، آگاهی و اطمینان است. مرحله ی حین بحران شامل نیاز به اطلاعات، امنیت و همبستگی و مرحله ی پس از بحران شامل نیاز به پیگیری، امید و یادگیری است. کارکرد رسانه ها متناظر با هر یک از نیازها عبارتند از مرحله ی پیش از بحران شامل آموزش مصون ساز، آگاه سازی و دیده بانی؛ مرحله ی حین بحران شامل خبررسانی، دروازه بانی و همراه سازی و مرحله ی پس از بحران شامل پاسخ طلبی، تحلیل گری و آرامش بخشی. برای تعیین مهم ترین کارکردها و اولویت گذاری در برنامه های عملی رسانه های جمعی، به منظور مدیریت بحران بلایای طبیعی، از روش تحلیل شبکه ای استفاده شده است. بر اساس این تحلیل سه کارکرد آگاهی بخشی، خبررسانی و تحلیل گری از اهمیت بیشتری نسبت به سایر کارکردها برخوردارند.
۱۳۹۴حسینی و همکارانبررسی اثربخشی تبلیغات تلویزیونی بر جذب مشتریان بر مبنای مدل AIDA و ارائه الگوریتم ساخت یک تیزر تبلیغاتیتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که تبلیغات تلویزیونی بانک رفاه هم از لحاظ آثار ارتباطی و هم فروش موفق بوده است و چنین نتیجه گیری کردیم که تبلیغات تلویزیونی بانک رفاه بر میزان جذب مشتری اثر مثبت داشته است و منطبق بر مدل چهارگانه آیدا میباشد و در پایان نیز پیشنهاداتی برای بهتر نمودن تبلیغات بانکی ارائه گردید.پژوهش خارجی۲۰۱۵راجر.ای.رایتون و همکارانبررسی تنوع در سیستم بازاریابینشان میدهند که سیستم انطباق پذیری یا ظرفیت برای انطباق بر تبلیغات و بازاریابی مؤثر است.۲۰۰۵مک کیبررسی اثبخشی تبلیغات بر اساس مدل آیداتوجه مشتریان را جلب کند. مخاطبین را به محصول، علاقه مند کند. مخاطبین را به سمت مصرف یا استفاده از محصول، متمایل کند. سرانجام منجر به خرید شود۲۰۰۵حکلیلیمدل رفتاری تبلیغات بر اساس مدل آیداتبلیغات، آگاهی و علایق مخاطبین را افزایش میدهد و منجر می شود که به سمت محصول متمایل شوند و سرانجام، آن را خریداری کنند.
۳-۱- مقدمه
در این فصل ابتدا به توضیح وتبیین روش انجام پژوهش پرداخته شده است. سپس توضیحاتی پیرامون جامعه آماری مطالبی بیان شده است. همچنین درباره ابزار اندازه گیری پژوهش، اعتبار و روایی ابزار اندازه گیری، قابلیت اعتماد یا پایایی و روش اندازه گیری اطلاعات به طور مختصر بحث شده است. در پایان فصل درباره روش های آماری که جهت آزمون فرضیهها به کار رفته است، توضیحاتی داده شده است.
۳-۲- روش پژوهش
این پژوهش از نوع همبستگی میباشد.
۳-۳- روش گردآوری داده ها
این پژوهش به روش میدانی است و از ابزار پرسشنامه بهره برده شده است.
۳-۴- جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری شامل مشتریان شرکت نوشین میباشد که تعداد ماهیانه تقریباً ۲۰۰۰ مشتری در شعبه مرکزی شرکت نوشین است، از این رو تعداد نمونه برپایه فرمول مورگان ۳۲۲ مشتری به دست آمد که پرسشنامه ها به روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس بین نمونه ها پخش شد.
۳-۵- روش نمونهگیری
روش نمونه گیری در این تحقیق روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس میباشد.
۳-۶- ابزار پژوهش
۳-۶-۱- پرسشنامه سرسختی روان شناختی:
معرفی:
این پرسشنامه توسط کیامرثی، نجاریان و مهرابی زاده هنرمند (۱۳۷۷) با هدف تهیه مقیاسی برای سنجش سرسختی روان شناختی در دانشگاه شهید چمران اهواز ساخته و اعتبار یابی شده است.
روش نمره گذاری:
این پرسشنامه دارای ۲۷ ماده است و هر ماده دارای چهار گزینه «هرگز»، «به ندرت»، «گاهی اوقات»، و «بیشتر اوقات» است. در نمره گذاری برای هر ماده به ترتیب مقادیر ۰، ۱، ۲ و ۳ در نظر گرفته شده است. به استثنای عبارات ۶، ۲۱، ۱۷، ۱۳، ۱۰، ۷ که دارای بار عاملی منفی هستند و به شیوه معکوس نمره گذاری میشوند. دامنه نمره در این پرسشنامه عدد ۰ تا ۸۱ است. کسب نمره بالا در این پرسشنامه نشان دهنده سرسختی روان شناختی بالا در فرد است.
ویژگی های روان سنجی:
کیامرثی و همکاران (۱۳۷۷)، ضرایب پایایی پرسشنامه را به دو روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ به ترتیب ۸۴/۰ و ۷۶/۰ محاسبه کردند. ورنوسفادراتی، کمالی و نوری (۱۳۸۷) روایی این آزمون را به روش روایی همزمان با سه ملاک مقیاس اضطراب عمومی، پرسشنامه افسردگی و خودشکوفایی مزلو محاسبه کردند. ضرایب به دست آمده به ترتیب ۶۵/۰، ۶۷/۰ و ۶۲/۰ بود که کلیه ضرایب در سطح ۰۰۱/۰ > P معنادار بودند. در ضمن روایی همزمان با تعریف سازه «سرسختی روانشناختی» نیز محاسبه شد که روایی به دست آمده رضایت بخش بود.
۳-۶-۲- پرسشنامه تاب آوری:
معرفی:
خودتابآوری یکی از سازههای اصلی شخصیت برای شناخت هیجان، انگیزش و رفتار است. طبق نظریه بلاک، خودتابآوری توانایی انطباق کنترل فرد بر شرایطی است که از بالا دست و پایین دست به او دیکته می شود. افراد دارای خودتابآوری بالا در مقایسه افراد دارای خودتابآوری پایین، با داشتن چنین انعطاف پذیریف عاطفه و هیجان مثبت بیشتری را تجربه کرده، اعتماد به نفس بیشتری داشته و سازگار یروان شناختی بهتری دارند. افراد دارای خودتابآوری پایین در موجهه با موقعیت های استرس زا رویکرد محافظه کارانه و خشکی را لحاظ نموده، به روش ناسازگارانه رفتار میکنند.
این مقیاس اولین بار توسط کلاهنن (۱۹۹۶) به شکل مقیاس خودگزارشی ارزیابی تاب آوری از عبارات پرسشنامه روان شناختی کالیفرنیا cpi اقتباس شده و روی نمنه ای از زوج های فارغ التحصیل شده کالیفرنیایی اجرا شد که نتایج آن با عبارات CPI همبستگی داشت. بعدها جک بلاک مقیاس ارزیابی خودتاب اوری را با اقتباس از عبارات پرسشنامه چندمرحله ای شخصیت مینه سوتا MMPI (1951) و CPI طراحی نمود. بلاک و کرمن (۱۹۹۶) این مقیاس را به صورت مطالعه ای طولی روی گروهی از آزمودنی ها در دو نوبت یکبار در ۱۸ سالگی و بار دوم در ۲۳ سالگی آن ها اجرا نمودند.
ویژگی های روان سنجی:
ضریب پایایی آلفا برای این گروه با این فرض که ازمون تنها یک فاکتور اصلی را می سنجد، ۷۶/۰ بود. طی ۵ سال فاصله بین دو اجرا، ضریب پایایی بازآزمایی برای زنان و مردان به ترتیب ۶۷/۰ و ۵۱/۰ بود. این ابزار در سال ۲۰۰۴ توسط توگاد و هردریکسون استفاده شد که ارزیابی خطر و هیجان مثبت، رابطه تاب آوری و مدت واکنش پذیری قلبی-عروقی را به دنبال هیجان منفی تعدیل می نمود. الفای کرونباخ این تست در مطالعه لتزرینگ، بلاک و فاندر (۲۰۰۵) برابر ۷۲/۰ گزارش شده است. همچنین الگوهای همبستگی بین نمرات مقیاس خودتاب آوری و تست ویژگی های شخصیتی نشان میدهد افرادی که در مقیاس خودتاب آوری نمره بالا کسب میکنند، افرادی با علائق متنوع و متفاوت هستند که با ابهام و پیچیدگی مشکلی ندارند و ویژگی های مثبت بسیاری دارند.
روش نمره گذاری: