۱-خلق معنا یا دیدگاه مشترک در رابطه با هدف توسعۀ دانش.
۲-تهیه اطلاعات
۳-ایجاد فرایند درونیسازی برای خلق دانش فردی
۴-تبدیل دانش فردی به یادگیری گروهی
۵-اشاعۀ دانش به دیگر سطوح سازمانی
۶-جنبه های عملی دانش
۲-۳-۳-۲-۸)مدل مفهومی چند مرحله ای
در این مدل که توسط لی و کیم(۲۰۰۱) پیشنهاد شد چنین فرض شده که مدیریت دانش و توانایی سازمانی ازطریق عبور از چهار مرحله، آغاز- انتشار- یکپارچهسازی-شبکهای شدن، رشد می کند. این مراحل از جنبه نظری طبیعت متناوب دارند ولی از نظر رشد و توسعه درختی و سلسله مراتبی هستند. بسیاری از نظریه پردازان معتقدند که مدیریت دانش به عنوان یک فرایند مدیریتی باید بتواند موجب تغییرات اساسی در رفتارهای فردی و سازمانی شود. عملکردهای مدیریتی به اهداف مدیریتی منجر می شود. در نتیجه توانایی سازمانی در نتیجۀ مدیریت دانش شامل گردآوری دانش سازمانی و مرتبهای از توانایی سازمانی است که به صورت منحنی S شکلی رشد می کند.(لی وکیم، ۲۰۰۱)
جدول(۲-۳) مدل مفهومی چند مرحله ای توسعه مدیریت دانش سازمانی. برگرفته ازLee & kim,2001
۲-۳-۳-۲-۹)مدلهای شبکه ای و مخزنی[۶۶]
فناوری های جدید به سازمانها اجازه می دهند که نظام مدیریت دانش را اجرا کنند، نظامی که به کمک آن بتوانند اطلاعات ساختار نیافته را ذخیره و منتشر کنند. در این رابطه در برخی متون دو نوع مدل برای پیاده سازی نظام مدیریت دانش پیشنهاد شده است. (علوی ولیندر، ۲۰۰۱)
-
- مدل شبکه ای که از راهنماها و فناوری های ارتباطی استفاده می کند تا صاحبان دانش را با استفاده کنندگان دانش پیوند دهد.
- مدلهای مخزن که از فناوری اطلاعات جهت به دست آوردن، سازماندهی، ذخیره و توزیع دانش عینی سازمان استفاده میکنند.
برای درک تمایز بین این دو رویکرد باید طبیعت دانش سازمانی را مورد توجه قرار داد. نظام های مدیریت دانش شبکه ای از انتقال هر دو نوع دانشی (عینی- ضمنی) حمایت میکنند، اما به نظر میرسد این مدلها برای دانش ضمنی مناسبتر هستند. نظام مدیریت دانش شبکه ای قصد تدوین دانشی را که توسط خبرگان در یک سازمان به دست آمده ندارد، بلکه تلاش دارد راهنماهایی برای این دانش ایجاد کند. این امر سبب می شود دانش مرتبط با سازمان تعریف شود، دارندگان دانش در هر حوزه مشخص شوند و این امر منجر به ایجاد راهنمایی قابل جستجو برای کمک به دیگران در سازمان شود. اجزاء دیگر نظام مدیریت دانش شبکه ای مجموعهای غنی از ابزارهای ارتباطی و همکاریهایی برای پشتیبانی، توزیع و به اشتراک گذاری دانش می شود. در مدل مخزن، دانش به عنوان یک شیء تلقی می شود که می تواند گردآوری، ذخیره و منتشر شود. نظام مدیریت دانش مبتنی بر این مدل بر دانش عینی سازمانی تأکید دارد و دانش به شکل قابل مشاهدهای به تصرف در می آید. (علوی ولیندر، ۲۰۰۱)
۲-۳-۳-۲-۱۰)مدل انتشار نظام مدیریت دانش
این مدل، طرح جامعی از انتشار سیستم مدیریت دانش است که توسط محمد قدوس[۶۷] پیشنهاد شده است این مدل حاصل اطلاعات استخراج شده از شش شرکت بزرگ در استرالیا و امریکای شمالی میباشد، و بر اساس اظهار نظرهای افراد کلیدی که در اجرای نظام مدیریت دانش در این سازمانها مشارکت داشتند، ترسیم شده است. این مدل دارای ۱۶ فاکتور اصلی و فرعی و ۶۴ متغیر است. بر اساس این مدل چهار متغیر برای انتشار نظام مدیریت دانش دارای اهمیت بیشتری هستند، و از جانب همه افراد شرکت کننده در پژوهش مورد توجه قرار گرفته بود. این چهار متغیر عبارتند از: فرهنگ سازمانی، پشتیبانی و حمایت مدیران عالی، سودمندی برای افراد و رویای نظام مدیریت دانش. اگر چه ممکن است آزمون و پیاده سازی کامل مدل، کار دشواری باشد اما میتوان بخشهایی از
-
- – conu mikoria ↑
-
- – Hutzchemreuter, T.and Kleindienst, L. ↑
-
- -Liao, S.H & Fei, W.C & Chen, C.C. ↑
-
- -Moreno and Montes, Fernandes ↑
-
- -Wu ↑
-
- – Szulanski ↑
-
- -Cohen and Levinthal. ↑
-
- -Potential absorptive capacity. ↑
-
- -Realized absorptive capacity. ↑
-
- -Gumusluoglu, Lale & Ilsev, Arzu. ↑
-
- -Andrawina,L & Govindaraju,R. ↑
-
- – Vanden Hooff, B & Van Weenen, F. De L. ↑
-
- – Knowledge donating ↑
-
- -Knowledge collecting ↑
-
- – George,Zahra. ↑
-
- – Acquisition ↑
-
- – Assimilation ↑
-
- -Transformation ↑
-
- -Exploration ↑
-
- -Szmytkowski ↑
-
- -Product innovation. ↑
-
- -Process innovation. ↑
-
- – Rowlands and Jeans and Walker. ↑
-
- – Data ↑
-
- – T.H, Davenport & L,P ↑
-
- -Information ↑
-
- – Alan Radding ↑
-
- -Knowledge ↑
-
- -stone ↑
-
- -Zack ↑
-
- -Explicit Knowledge ↑
-
- -Tacit Knowledge ↑
-
- -Nonaka & Konno ↑
-
- – Bhatt ↑
-
- – Karl Sveiby ↑
-
- ۱-Frappaolo, Carl ↑
-
- – Amin, A & Bargach, S & Donegan, J & others. ↑
-
- – Malhotra ↑
-
- -Perez, E. ↑
-
- -Barclay & Murray ↑
-
- – Gary ↑
-
- – Wigg ↑
-
- – Tuomi, Ilka ↑
-
- – Row, Bob ↑
-
- – Winograd ↑
-
- – Chen & Zhu and Xie . ↑
-
- – Drucker, Piter ↑
-
- -Lee, Howang & Jang, Young & gul, Kim. ↑
-
- -Nonaka & Hedlund ↑
-
- -Hiscock ↑
-
- – Ontology ↑
-
- – Boisot ↑
-
- -Common Sense ↑
-
- -Lustri, Denise ↑
-
- – Skandia ↑
-
- – Chase, R. ↑
-
- -Damerest ↑
-
- -McAdam, Rodney & McCreedy, Sandra ↑
-
- -Wilkinson & Willmott ↑
-
- – Mark ↑
-
- -beek man ↑
-
- – Becovitz ↑
-
- – Nonaka& Takeuchi ↑
-
- – Boisot ↑
-
- – lustri ↑
-
- -Network and Repository ↑